Pasztell - portré gyakorlatok
Volt már néhány írásunk egy-egy pasztell portré elkészítéséről, a fázisokról, milyen papír vagy kréta szükséges/ajánlott.
Ezúttal visszamegyünk egy lépést az időben, két olyan rajzot szeretnék megmutatni nektek, ami arról szól, hogyan lehet felkészülni, hogy a "nagy" portréd már jól sikerüljön.
Előrajz, tónusok és minden, amire figyelned kell!
Kell egy jó előrajz, ami már nagyban megkönnyíti a "színezést". A pasztellezés módfelett rugalmas eszköz, még egész a végén is szépen lehet alakítgatni a formákat, mégis azt ajánlom, hogy adj magadnak elég időt a vonalas rajz elkészítéséhez, megéri!
Ami nagyon fontos a portrénál (is) hogy helyükön legyenek a tónusok. Ha ezek megvannak, akkor már térbeli lesz a rajzod! Még akkor is, ha pl. nem teljesen realisztikus bőrszíneket használsz, hanem akár vadnak tűnő kékeket, lilákat, zöldeket. Engedd szabadjára a fantáziádat, de csak akkor, ha már rögzítetted, hogy fontos a tónusozás! :)
Mindenképpen érdemes pár gyakorló rajzot készíteni, ahol csak a tónusok kialakítása a cél! Hidd el ez a kevés befektetett energia, később százszorosan megtérül! Tudom, hogy már képzeletben előrébb vagy és látod magad előtt kedvenc színészed, színésznőd portréját, amint épp bíbelődsz vele, de előbb gyakorolj, hogy ne érjen meglepetés a későbbiekben! :)
Lássuk az első példát!
Nézd végig a fázisfotókat, és figyeld meg, hogy kizárólag tónusértékeket tettem fel, elsőre egész fura színekkel.
1. Első lépés a vonalas rajz elkészítése, minél pontosabban. :-)
2. Ha kész a rajz, a következő lépés a legsötétebb tónusok felvitele, feketével.
3. Ezután a közép tónusok kialakítása jön, a világos tónusokat a papír adja!
4. A legvégén jöhetnek a ruha tónusai és a sötétek megerősítése!
Sokat figyelj és keveset rajzolj!
Gyakorlatilag egy rétegből áll a rajz, ezért annak a mozdulatnak pontosnak kell lennie :-) De pont ez a lényege ennek a gyakorlatnak, ha ez megy, akkor bármilyen arcot meg fogsz tudni rajzolni!
Elsőre, ha gyenge lett egy tónus, akkor később visszatérhetsz és ráerősíthetsz, ahogy itt a feketékkel tettem.
Ha mégis túl szaladsz valahol, akkor gyurmaradírral tudsz javítani!
Nézzük a lány portréját!
Ebben az esetben is ugyanazt a módszert használtam, csak tónusok. :) A fázisok másképp alakultak, mint a férfi portrénál. Nézzük lépésről, lépésre, hogy haladtam!
1. Az első fázis itt is a vonalas rajz elkészítése volt.
2. Az első réteg kialakításánál felraktam egyszerre a sötét , a világos és a közép tónusokat is. Ennek az az előnye, hogy látod az egymáshoz való viszonyokat, ha szükséges a következő lépésekben tudod majd korrigálni.
3. Jöhetnek a szemek és a világos részekre is felkerült több réteg, fokozatosan alakítva az összképet!
4. Az egész arcra felkerült pár további réteg, és kialakult a végleges tónus viszony.
5. Itt a vége, ha csak a gyakorlás a cél, akkor a hajat elég vázlatosan odatenni.
Ezen a rajzon több rétegben kerültek fel a színek, jobban el lett simítva az arca, ám ez még mindig inkább rajz mint festmény, a fő cél itt is a gyakorlás.Ha szeretnél profi pasztell portrét készíteni, kövesd a lépéseket! Mind a két fenti módszert lehet használni az "alapozáshoz".
Jó munkát és kitartó gyakorlást! :)
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!