Melyik pasztellkrétát használd? – 2. rész

Melyik pasztellkrétát használd? – 2. rész


Tanítványaink egyik leggyakoribb kérdése, hogy melyik pasztellkrétát használják. Erre sajnos nem tudunk röviden válaszolni, ezért válaszolunk hosszan:) A legutóbbi cikkben leírtuk az egyes pasztellkréták legfőbb tulajdonságait, most pedig bemutatjuk, hogy melyik mire jó. Olvass tovább!

A „melyik a legjobb pasztellkréta” kérdésre nincs helyes válasz, mert a pasztellkrétákat nem lehet objektíven összehasonlítani: ahány kréta, annyi funkció. Mást ajánlunk vázlatokhoz, mást a végső rétegekhez, mást akkor, ha durvább hatásra vágysz, és mást akkor, ha művészi, festmény-szerű képeket akarsz készíteni.

Ha kíváncsi vagy a teljes listára, a pasztellekről szóló összefoglalónkat itt olvashatod.


Ennyit az elméleti ismétlésről, most jöjjön a gyakorlat, avagy a Nagy Pasztellkréta teszt!

Az egyes kellékeket úgy lehet legjobban összehasonlítani, ha ugyanazt a feladatot próbáljuk meg elvégezni velük.

Ezért fogtunk egy ablakot, és négy különböző típusú pasztellkrétával is megrajzoltuk, hogy jól látsszanak a különbségek.


 Íme a Nagy Pasztellkréta teszt!

1. Puha pasztellkréta (Pannoncolor)

A  puha pasztellkrétával kezdtük, ezzel nagyon szépen keverhetőek a színek. Ezt használd akkor, ha finom átmenetekre, kicsit festőies hatásra vágysz.

Gyorsan fogtak a színek, főleg a vörösek-barnák. Még egy gyártó készletében is vannak különbségek a kréták keménysége között. A Pannoncolor-nál pl.ezek a meleg barnás-vörösek színek még egy fokkal puhábbak, érzékenyen kell velük bánni. Az ablak körüli falfelületet okkerekkel és sziennával raktam fel.

Az utolsó képen láthatóak a csúcsfények és végső rétegek. A puha pasztell előnye, hogy még itt is egy finom simítás elég, hogy pl. az ablaktáblán látható változatos mintázat kialakuljon, nem kell – sőt igazából nem is lehet – minden foltocskát külön „megrajzolni”. Viszont a tégla fal rajzolásakor a vékonyabb vonalak megrajzolása „könnyű kezet” kíván.

Amire vigyázni kell:

A finom por nagyon hamar „eltömíti” a papírt, ezért rajzolás közben óvatosan kell feltenni a rétegeket.

Így néznek ki a rétegek egymás után puha porpasztell krétával!


2. Félkemény pasztellkréta  (Rembrandt)

A félkemény pasztell jó választás, ha univerzálisabb dolgokat szeretnél: elérhetsz vele festmény-szerű hatást is, ha szeretnél , ugyanakkor kicsit keményebb lévén jobban megmaradnak a vonalak, ami sokat segít az aprólékosabb részletek kidolgozásánál. Az ablakos képünkön a téglás részeknél látod legjobban a különbséget: a félkemény pasztellel készült rajz sokkal részletgazdagabb, mint a puha pasztelles verzió.

A következő, amit lehet látni, hogy a csúcsfények, azaz az ablaktáblán a világos foltok, sokkal élesebbek, elkülönültebbek, mint az előző képen. Ez amiatt van, hogy ezt a krétát sokkal erősebben kell nyomni a végén, emiatt élesebbek maradnak az élei a formának.  (Persze erre is van technika, hogyan lehet „elkenni”, itt direkt meghagytam élesenek.)

A harmadik, amit érdemes megfigyelni, hogy itt megmaradnak a vonalak, ha a krétának inkább az élével rajzolsz, mint az oldalával. Ez már a stílus kérdése, hogy Neked mi áll jobban kézre,  melyik tetszik jobban. Ez is egy remek lehetőség a pasztellezésben: eldöntheted, hogy milyen lesz a Te kezed nyoma!

Amire figyelni kell: 

A rétegek egymásra halmozásával egyre keményebben kell nyomni a krétát hogy fogjon. Ha már nagyon „kenődik”, akkor érdemes ecsettel leporolni és újrakezdeni.

Így néznek ki a rétegek egymás után félkemény porpasztell krétával!

A könnyebb összehasonlítás kedvéért itt van a puha és félkemény pasztellkréta első rétege:

bal oldalon látod a puha pasztellkrétát, itt már az első réteg is élénkebb, színgazdagabb, és jobb fedést biztosít. Félkemény krétával ez inkább csak „megalapozza” a későbbi színeket és formákat, ahogy a jobb oldali képen is láthatod.


3. Extra puha pasztell (Sennelier)

Itt egy kicsit elengedtük magunkat, és a tesztbe bekerült a Sennelier gyártó extra puha krétája is: ez a csúcskategóriás pasztell nem olcsó, de teljesen megéri az árát!

Az első rétegnél nagyon óvatos voltam még, alig érintettem a papírhoz, ezért a félkeményhez hasonló eredményt kaptam, de utána felbátorodtam és látszik, hogy azonnal gyönyörű, élénk színeket kaptam. A harmadik képnél pedig már teljesen szabadon engedtem a kezem, fantasztikusak lettek a világos vonalak, az árnyalatok – és még mindig nem nyomtam rá a krétát, csak finoman rajzoltam!

Továbbra is mindenkinek ajánlom, hogy ha teheti, szerezzen be egy pár Sennelier vagy Schmincke pasztellkrétát, mert elképesztő rajzokat lehet vele készíteni.

Amire figyelni kell:

Nagyon puha! Ha kicsit keményebben teszed le az asztalra, már törik. Óvatosan kell vele dolgozni.


4. Olajpasztell   (Rembrandt, Sennelier)

Ahogy korábban is írtuk, az olajpasztell inkább a vázlatokhoz jó választás. Egyszerű, gyors rajzokat nagyon könnyű vele elkészíteni, szép, élénk színeket kapsz, és messziről nézve is feltűnő műalkotást. Ezt akkor érdemes választani, ha a néző nem mehet 5 méternél közelebb a kiállított műtárgyhoz: az olajpasztellt távolabbról is jól fogja látni!

Viccen kívül: ha dekoratív képet szeretnél alkotni, akkor nagyon jó eszköz az olajpasztell az erőteljes színei miatt. Viszont szűkebbek a színkeverési lehetőségei, legalábbis szárazon. Az anyaga miatt a rétegek keveredés helyett inkább egymásra kenődnek, így kicsit foltos lesz az összhatás.

Amire figyelni kell: 

Van itt is keményebb (Rembrandt) és puhább (Sennelier) változat, értelemszerűen a puhábbal jobban lehet színt keverni.


Most pedig lássuk ugyanazt a rajzot 4 féle pasztellkrétával!


Akkor most melyik pasztellkrétát válasszam?

Oké, nem adjuk fel, csakazértis felállítunk egy toplistát:)

Nézzük az elmúlt két cikk konklúzióját:

•    Gyors rajzok, élénk színek, bármilyen felületre: olajpasztell
•    „rajzos” stílus, látható vonalak, jó variálhatóság: félkemény pasztell
•    Sokoldalú lehetőség, finom színkeverések: puha pasztell

De a legjobb, ha több típusú pasztellkrétából is bevásárolsz, és az alábbi sorrendben használod őket:

1.    a keménnyel megrajzolod a vázlatot, az alapot, az első rétegeket
2.    a puhával szépíted, kevered a színeket, kialakítod a finom átmeneteket,  festménnyé varázsolod a rajzodat
3.    extra puhával jöhetnek a csúcsfények, a végső simítás 

És máris készen van a tökéletes rajz!:)


Ha szeretnéd megtanulni vagy tovább fejleszteni pasztellfestés ismereteidet, akkor nálunk 3 lehetőség közül is tudsz választani:

  1. Több lépcsős pasztelltanfolyamok Budapesten>>>

  2. Rajz és jógatábor haladóknak Balatonföldváron>>>

  3. Online pasztelltanfolyam a világ bármely pontján>>>

Várunk szeretettel!