Melyik pasztellkrétát használd? – 2. rész
Tanítványaink egyik leggyakoribb kérdése, hogy melyik pasztellkrétát használják. Erre sajnos nem tudunk röviden válaszolni, ezért válaszolunk hosszan:) A legutóbbi cikkben leírtuk az egyes pasztellkréták legfőbb tulajdonságait, most pedig bemutatjuk, hogy melyik mire jó. Olvass tovább!
A „melyik a legjobb pasztellkréta” kérdésre nincs helyes válasz, mert a pasztellkrétákat nem lehet objektíven összehasonlítani: ahány kréta, annyi funkció. Mást ajánlunk vázlatokhoz, mást a végső rétegekhez, mást akkor, ha durvább hatásra vágysz, és mást akkor, ha művészi, festmény-szerű képeket akarsz készíteni.
Ha kíváncsi vagy a teljes listára, a pasztellekről szóló összefoglalónkat itt olvashatod.
Ennyit az elméleti ismétlésről, most jöjjön a gyakorlat, avagy a Nagy Pasztellkréta teszt!
Az egyes kellékeket úgy lehet legjobban összehasonlítani, ha ugyanazt a feladatot próbáljuk meg elvégezni velük.
Ezért fogtunk egy ablakot, és négy különböző típusú pasztellkrétával is megrajzoltuk, hogy jól látsszanak a különbségek.
![]() |
![]() |
Íme a Nagy Pasztellkréta teszt!
1. Puha pasztellkréta (Pannoncolor)
A puha pasztellkrétával kezdtük, ezzel nagyon szépen keverhetőek a színek. Ezt használd akkor, ha finom átmenetekre, kicsit festőies hatásra vágysz.
Gyorsan fogtak a színek, főleg a vörösek-barnák. Még egy gyártó készletében is vannak különbségek a kréták keménysége között. A Pannoncolor-nál pl.ezek a meleg barnás-vörösek színek még egy fokkal puhábbak, érzékenyen kell velük bánni. Az ablak körüli falfelületet okkerekkel és sziennával raktam fel.
Az utolsó képen láthatóak a csúcsfények és végső rétegek. A puha pasztell előnye, hogy még itt is egy finom simítás elég, hogy pl. az ablaktáblán látható változatos mintázat kialakuljon, nem kell – sőt igazából nem is lehet – minden foltocskát külön „megrajzolni”. Viszont a tégla fal rajzolásakor a vékonyabb vonalak megrajzolása „könnyű kezet” kíván.
Amire vigyázni kell:
A finom por nagyon hamar „eltömíti” a papírt, ezért rajzolás közben óvatosan kell feltenni a rétegeket.
Így néznek ki a rétegek egymás után puha porpasztell krétával!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2. Félkemény pasztellkréta (Rembrandt)
A félkemény pasztell jó választás, ha univerzálisabb dolgokat szeretnél: elérhetsz vele festmény-szerű hatást is, ha szeretnél , ugyanakkor kicsit keményebb lévén jobban megmaradnak a vonalak, ami sokat segít az aprólékosabb részletek kidolgozásánál. Az ablakos képünkön a téglás részeknél látod legjobban a különbséget: a félkemény pasztellel készült rajz sokkal részletgazdagabb, mint a puha pasztelles verzió.
A következő, amit lehet látni, hogy a csúcsfények, azaz az ablaktáblán a világos foltok, sokkal élesebbek, elkülönültebbek, mint az előző képen. Ez amiatt van, hogy ezt a krétát sokkal erősebben kell nyomni a végén, emiatt élesebbek maradnak az élei a formának. (Persze erre is van technika, hogyan lehet „elkenni”, itt direkt meghagytam élesenek.)
A harmadik, amit érdemes megfigyelni, hogy itt megmaradnak a vonalak, ha a krétának inkább az élével rajzolsz, mint az oldalával. Ez már a stílus kérdése, hogy Neked mi áll jobban kézre, melyik tetszik jobban. Ez is egy remek lehetőség a pasztellezésben: eldöntheted, hogy milyen lesz a Te kezed nyoma!
Amire figyelni kell:
A rétegek egymásra halmozásával egyre keményebben kell nyomni a krétát hogy fogjon. Ha már nagyon „kenődik”, akkor érdemes ecsettel leporolni és újrakezdeni.
Így néznek ki a rétegek egymás után félkemény porpasztell krétával!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A könnyebb összehasonlítás kedvéért itt van a puha és félkemény pasztellkréta első rétege:
bal oldalon látod a puha pasztellkrétát, itt már az első réteg is élénkebb, színgazdagabb, és jobb fedést biztosít. Félkemény krétával ez inkább csak „megalapozza” a későbbi színeket és formákat, ahogy a jobb oldali képen is láthatod.
![]() |
![]() |
3. Extra puha pasztell (Sennelier)
Itt egy kicsit elengedtük magunkat, és a tesztbe bekerült a Sennelier gyártó extra puha krétája is: ez a csúcskategóriás pasztell nem olcsó, de teljesen megéri az árát!
Az első rétegnél nagyon óvatos voltam még, alig érintettem a papírhoz, ezért a félkeményhez hasonló eredményt kaptam, de utána felbátorodtam és látszik, hogy azonnal gyönyörű, élénk színeket kaptam. A harmadik képnél pedig már teljesen szabadon engedtem a kezem, fantasztikusak lettek a világos vonalak, az árnyalatok – és még mindig nem nyomtam rá a krétát, csak finoman rajzoltam!
Továbbra is mindenkinek ajánlom, hogy ha teheti, szerezzen be egy pár Sennelier vagy Schmincke pasztellkrétát, mert elképesztő rajzokat lehet vele készíteni.
Amire figyelni kell:
Nagyon puha! Ha kicsit keményebben teszed le az asztalra, már törik. Óvatosan kell vele dolgozni.
![]() |
![]() |
![]() |
4. Olajpasztell (Rembrandt, Sennelier)
Ahogy korábban is írtuk, az olajpasztell inkább a vázlatokhoz jó választás. Egyszerű, gyors rajzokat nagyon könnyű vele elkészíteni, szép, élénk színeket kapsz, és messziről nézve is feltűnő műalkotást. Ezt akkor érdemes választani, ha a néző nem mehet 5 méternél közelebb a kiállított műtárgyhoz: az olajpasztellt távolabbról is jól fogja látni!
Viccen kívül: ha dekoratív képet szeretnél alkotni, akkor nagyon jó eszköz az olajpasztell az erőteljes színei miatt. Viszont szűkebbek a színkeverési lehetőségei, legalábbis szárazon. Az anyaga miatt a rétegek keveredés helyett inkább egymásra kenődnek, így kicsit foltos lesz az összhatás.
Amire figyelni kell:
Van itt is keményebb (Rembrandt) és puhább (Sennelier) változat, értelemszerűen a puhábbal jobban lehet színt keverni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Most pedig lássuk ugyanazt a rajzot 4 féle pasztellkrétával!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Akkor most melyik pasztellkrétát válasszam?
Oké, nem adjuk fel, csakazértis felállítunk egy toplistát:)
Nézzük az elmúlt két cikk konklúzióját:
• Gyors rajzok, élénk színek, bármilyen felületre: olajpasztell
• „rajzos” stílus, látható vonalak, jó variálhatóság: félkemény pasztell
• Sokoldalú lehetőség, finom színkeverések: puha pasztell
De a legjobb, ha több típusú pasztellkrétából is bevásárolsz, és az alábbi sorrendben használod őket:
1. a keménnyel megrajzolod a vázlatot, az alapot, az első rétegeket
2. a puhával szépíted, kevered a színeket, kialakítod a finom átmeneteket, festménnyé varázsolod a rajzodat
3. extra puhával jöhetnek a csúcsfények, a végső simítás
És máris készen van a tökéletes rajz!:)
Ha szeretnéd megtanulni vagy tovább fejleszteni pasztellfestés ismereteidet, akkor nálunk 3 lehetőség közül is tudsz választani:
-
Több lépcsős pasztelltanfolyamok Budapesten>>>
-
Rajz és jógatábor haladóknak Balatonföldváron>>>
-
Online pasztell tananyag a világ bármely pontján>>>
Várunk szeretettel!
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!
Tantermi tanfolyamok>
Online tananyagok minden korosztálynak>
Rajzkönyvek felnőtteknek és gyerekeknek>
Valdor Art "Alkoss Szabadon" Mentor program>
, full_html