Milyen papírt válassz a rajzoláshoz?

Milyen papírt válassz a rajzoláshoz?

Alkotás előtt rögtön felmerül a kérdés: milyen papírt válassz? Finomat? Durvát? Feketét, fehéret, tarkát? Talán nem is gondolnád, mennyi mindent befolyásol a papír minősége a rajzolás során, és mennyire hat a végeredményre. Íme kis papírkalauzunk Valdor Art módra:)

Az alkotáshoz használt papír rengeteg mindentől függ: a ceruza, kréta, festék anyagától, keménységétől, a választott árnyékolástechnikától, a kép témájától és attól is, milyen színeket és hogyan szeretnél majd alkalmazni a képen.

Az hogy milyen papírt válassz, az határozza meg legfőképpen, hogy milyen eszközzel szeretnél dolgozni rá? Ceruza, színesceruza, pasztellkréta, festék...?

Akármilyen eszközzel is dolgozol, minden rajz akkor lesz igazán szép, ha sok réteget (legalább 5-6 réteget) viszel fel egymás után. Az, hogy mennyi réteget tudsz felvinni a képre, a papír minősége határozza meg. Tehát az, hogy egy papír mennyire jó, attól függ, hogy hány réteget képes felvenni; hány réteg után tömődik el , amikor már nem tudsz rajta dolgozni?

A másik sarkalatos kritérium a papíroknál, hogy bírja a vizet vagy sem? Tehát lehet rá vizes technikával is (p.: festék, aquarell ceruza, tintaceruza stb.) dolgozni rá vagy csak „száraz” technikával (pl.: klasszikus színesceruza, pasztellkréta)?

A papírokat, attól függően, hogy milyen a felületük ,  3 nagy csoportba lehet osztani. Megkülönböztetünk „sima” , „texturált” és „dörzsis” felületű művészkartonokat.


A fenti szempontokat figyelembe véve nézzük most azokat a papírokat, amik grafit ceruzához, színesceruzához  ajánlottak:

A texturált felületű művészkartonok ceruzához, színes ceruzához, pasztell ceruzához:

  • Texturált rajzpapír a Fabriano Accademia, nem vízálló papír. Lehet rá grafit és színesceruzával is rajzolni, túl sok réteget nem bír el, ezért inkább kezdőknek való.

  • A texturát pasztell papírokra is lehet rajzolni színesceruzával. Ilyenek a Fabriano Tiziano papírok, a Canson MI-Teintes, és a Fabriano Ingres. A Tiziano és az Ingres között a texturált felület mintájában van különbség. Az Ingresnek csíkos a mintája, a Tizianonak pedig szemcsés. A három pasztellpapír között a Cansonnak van a legfinomabb texturája. A pasztellpapírok nagy előnye, hogy több színben lehet őket kapni és a színes alap nagyon sokat tud hozzáadni egy rajz minőségéhez. Nem annyira bírják a vizet, de azért óvatosan kevés vizet használva lehet rajtuk dolgozni.

  • Aquarellpapírok között megkülönböztetünk forrón (hot pressed) és hidegen (cold pressed) préselt papírokat. A texturált papírok mindig hidegen préseltek. Ilyen például a Fabriano Watercolour (cold pressed) papírok is, amik jól bírják vizet.

  • A legjobb minőségű texturált papír, ami kiválóan alkalmas színesceruzás rajzok készítésére, az a Stonehenge. Ezt is több színben lehet kapni, igazi csúcsminőségű papír és még a vizet is bírja. Sajnos Magyarországon nem kapható, de külföldről meg tudod rendelni.

A texturált papírok után nézzük a sima felületű művészkartonokat, még mindig ceruzákhoz:

  • Aquarellpapírok közül a Fabriano Artistico (hot pressed) papír kiválóan alkalmas akvarellceruzához, tintaceruzához. Jól bírja a vizet.
  • A Fabriano Rosespina papírja is egy csúcsminőségű papír, mindenképpen puha ceruzával érdemes rá dolgozni, mert bolyhos a felülete és a kemény ceruza nagyon karcolja. Állatok színesceruzás rajzához, portréhoz nekünk nagyon bejött! Fehér és krémszínben lehet kapni.


 

Pasztellkrétához, pasztellceruzához természetesen a pasztell papírokat ajánljuk.

A pasztellpapírok között megkülöböztetünk „texturált” és ”dörzsis” felületű papírokat.

A texturált felületű pasztellpapírok:

  • a már előbb említett Fabriano Tiziano, Fabriano Ingres és a Canson MI-Teintes papírok. Kezdőknek kiváló! Azonban ha igazi ragyogó pasztellképeket szeretnél készíteni, akkor a „dörzsis” felületű papírokat ajánljuk pasztellkrétához, mert sokkal több pasztellréteget bírnak és ragyogóbbak a színek rajta.

A dörzsis felületű pasztellpapírok:

  • Sennelier művész pasztellpapír. Ritka kincs idehaza, de azért be lehet szerezni. Nem vízálló, de száraz technikával nagyon szépen lehet rajta dolgozni. Ezt a papírt használjuk a haladóknak szóló pasztelltanfolyamokon mi is.

  • A dörzsis felületű pasztellpapírok között a csúcs a Canson MI-Tientes Touch papír. Igazán finoman dörzsis a felülete és vízálló is, úgyhogy vegyes technikához (festés és pasztell) is kiválóan alkalmas. Sajnos ez egyátalán nem kapható itthon, de külföldről ezt is be lehet szerezni. A szuperhaladó rajzolóinknak, akik elvégezték már a festős és pasztelltanfolyamaink mindegyikét, ezt szoktuk adni a balatoni rajz és jógatáborban.
  • Ami még igazán szuper dörzsis papír az a Clairefontaine Pastel Mat papír, ez is vízálló, azaz jó vegyestechnikához is. Több színben kapható, nagyon szép halvány színekben is kapható,ami portrékhoz kiváló választás.


Festéshez (tempera, akvarell, gouache, akril festékhez ajánljuk): 

  • Fabriano Watercolour (cold pressed) papírokat lehet 200 és 300 gr vastagságban is kapni. Természetesen a vastagabb a jobb.

  • Akvarell festékhez a Fabriano Artistico (hot pressed) papírja kiváló.

  • Akrill festékhez pedig ami igazán csúcsminőségű papír az a 400 g-os Pittura karton, aminek olyan a mintázata mintha vászon lenne és még a festék színe is sokkal élénkebb rajta, mint a Fabriano Watercolour papíron. A festőtanfolyamainkon a haladók nálunk is erre festenek.


Ahogy látod, papírból is van ezernyi választási lehetőség: ez megnehezíti az ember dolgát, hiszen művész legyen a talpán, aki az alkotás lázában égve elég türelmes ahhoz, hogy a papírok között válogasson. 

Ugyanakkor felszabadító is, hiszen minden a rendelkezésedre áll, hogy a lehető legjobbat hozd ki magadból:)

Ne feledd ha már ügyfelünk vagy, azaz jártál nálunk tanfolyamon vagy rendeltél tőlünk bármilyen online tananyagot, akkor a Pannoncolor és azt Artwebshop művészellátóból 10% kedvezménnyel beszerezheted a kellékeket.