A kezdet kezdetén: az általános iskolában is a rajz volt a szívünk csücske!
Elérkeztünk kutatásunk kiértékelésének befejező részéhez! Októberben több mint 1200 különböző korú, nemű, lakóhelyű magyar embert kérdeztünk meg arról, mit jelent számára, hogyan kap helyet életében a kreatív tevékenység, ezen belül is kiemelten a szabad alkotás, vagy a jobb agyféltekés rajzolás. Így mértük fel a magyarországi rajz- és firkaszokásokat. Az ősz folyamán tett erőfeszítéseink kapcsán kiderült, hogy a kitöltők jelentős részének fontos a kreativitás, a rajzolás szerves része életüknek. Az első két cikket itt és itt olvashatod.
Amióta világ a világ, kevés gyerkőc imád iskolába járni, és mind mástól és máshogy szorongtunk az iskolapadban az elején, de a többségünk megtáltosodott, ha rajzlap és ceruza került a kezünkbe. Ez a szerelem jellemzően életünk végéig elkísér minket: a felnőttek több mint 92 százaléka végez ma is kreatív tevékenységet!
Első emlékek: irka-firka
Végül 1263 kitöltőnk válaszai alapján több elgondolkodtató eredményre is jutottunk, de egy dolgon nincs min morfondírozni: a gyermekkorban, iskolai rajzóráin pozitív élményeket szerző ifjak számára felnőtt korban is igazi mentsvár, harmóniateremtő erő lehet az irka-firka. Érdemes szülőként gondolni erre is: gyermekeinket, a mai modern technológia által gúzsba kötött, felnövekvő generáció tagjait ne csak a parkba zavard ki alkalomadtán játszani, hanem teremtsd meg a lehetőséget az alkotásra is!
Szívünk csücske a rajzóra
A kérdőív kitöltői közül 794-en állították, hogy a szívük csücske volt a rajzóra. Talán sok esetben előfordul a mai kisiskolások körében is, akik gyengébb, bizonytalanabb tanulók, hogy a sport mellett még a rajzórákra szeretnek beülni.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy ebben a korban megtaláljon minket (vagy ha erről lemaradtunk, akkor legalább gyermekeinket) egy lelkes rajztanár, aki nem görcsösen a maximumot akrja kiszedni belőlünk, vagy a művészettörténet kiemelkedő és kevésbé kiemelkedő évszámait beleverni a fejünkbe! Az legyen az elsődleges célpontja, hogy tehetségünktől függetlenül jól érezzük magunkat az óráin. Azok, akik így nyilatkoztak, bizonyosan szerencsések voltak e téren, és lehetőségük volt egy figyelmes szempár kíséretében a felszabadult alkotásra.
Sajnos nem mindenki ilyen mázlista: 155-en valamilyen oknál fogva nem szerették a rajzórákat, 235-en azt nyilatkozták, hogy elvették a kedvüket az alkotástól. 79-en pedig művészettörténetet tanultak a felszabadult alkotás helyett.
Jobb agyféltekés rajzolás, nem másolás!
Ha fel akarod venni a fonalat, vagy hogy stílszerűbbek legyünk, az ecsetet, és kellene egy kis segítség, hogy újra alkotni kezdj, érdemes kipróbálnod a jobb agyféltekés rajzolást.
De miért fontos, hogy ezzel kezdd – és vajon alkotásnak számít-e egyáltalán a módszer, ahol sokszor kép alapján dolgozunk?
Ha jó volt a rajztanárod, ő is biztos adott fel olyan feladatot, hogy örökíts meg egy csendéletet, rajzolj le egy alakot már elkészült fotó vagy portré alapján! Ez – bár másolásnak tűnik – de egyáltalán nem elhanyagolható a fejlődés szempontjából, hiszen ez adta meg a rajzolás alapjait, ez segített abban, hogy megismerd a nézőpontokat, sőt, megtanulj nézpontot váltani.
A jobb agyféltekés rajzoláshoz köthető feladatok hasonlóképpen működnek, ezek segítségével leszel egyre ügyesebb és egyben egyre kreatívabb is – hiszen az itt megszerzett készségeket később más alkotások során is felhasználod.
A jobb agyféltekés rajzolást az akadémiai művészek nem tartják nagyra, de a zsenik és a az elefontcsonttornyba zárkózott tudósok gyakran megfeledkeznek a kezdetekről, a saját első kísérleteikről, arról, hogy is zajlott annak idején egy rajzóra, mikor még az ő hátsó felükre tapadt a tojáshéj! Ebben a módszerben az a szép, hogy ha tehetséges vagy, akkor nagyon gyorsan segít kibontakoztatni a benned rejlő képességeket – ha pedig nem vagy született zseni, akkor is olyan eszközt ad a kezedbe, aminek segítségével a rajzolás stresszoldó, kikapcsoló időtöltés lesz, és az eredményre is büszke lehetsz.
Sőt! Közelegnek az ünnepek, és a jobb agyféltekés rajztanfolyam jó ajándékötlet is lehet kreatív szeretteidnek is! Gyertek el akár együtt, és fedezzétek fel a rajzolás megnyugtató erejét.
Azt megígérjük, hogy mi ketten, Péter és Andi, a Valdor Art rajztanárai segítőkészek és türelmesek leszünk, és elsődleges célunk, hogy a rajzolást élményként éljétek meg nálunk!
Ezzel véget is ért az októberi felmérésünk eredményeinek boncolgatása - nagyon izgalmas volt a válaszokat böngészni, köszönjük mindenkinek, aki kitöltötte a kérdőívünket!
Jelentkezz kezdőknek, haladóknak vagy profiknak szóló tanfolyamainkra:
Tantermi rajz-, festő és pasztell tanfolyamok, és online tananyagok minden korosztálynak!>
Nézd meg az új galériánkat, melyet tanítványaink
színes>
és fekete-fehér> alkotásaiból állítottunk össze!
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!