Rajzolás vagy másolás? Mit gondolnak a magyarok a jobb agyféltekés alkotásról?
A múltkori cikkben már meséltünk az országos felmérésünkről, amikor több mint 1200 embert kérdeztünk meg arról, mit jelent számára a kreatív tevékenység, és hogy kap helyet életében az alkotás. Egész októberben hirdettük a kérdőívet, a kitöltők között pedig egy nagyon színes, reprezentatív válaszadói közeg gyűlt össze, lakóhelyre, korra, nemre való tekintettel egyaránt. Országos felmérésünkből az is kiderült, hogy kevesebb, mint 10 százalék elégedett a rajztudásával.
Nézzük, mit tudtunk meg a rajzolásról?
Döbbenet: kitartunk gyerekkori álmaink mellett!
Végül 1263 kitöltőnk segítségével több megdöbbentő eredményre is jutottunk: az például már biztos, hogy a gyermekkori vágyak, kedvtelések elfojtásáról újszerűen kéne gondolkodnunk. A gyermekkorban rajzolni szerető felnőttek többségére ugyanis igaz, hogy napjainkban is rendszeresen része életének a kreatív tevékenység, kiemelten a rajzolás, rajzolgatás. A megkérdezettek közel 10 százaléka napi, 40 százaléka heti rendszerességgel végez alkotói tevékenységet, újabb 25 százalék pedig havonta szakít időt az alkotói tevékenységre.
Feltehetően azonban az önmagunkkal való elégedetlenség az oka annak, hogy erről hallgatunk, mintha valami titkolnivaló lenne benne, hogy alkotunk: mert félünk az értékítélettől és önmagunkkal vagyunk elégedetlenek!
De pozitív és reményre ad okot, hogy a felmérésünk szerint szinte minden emberben ott a vágy arra, hogy az ilyen típusú képességeit fokozatosan és folyamatosan tovább fejlessze. A megkérdezettek közel 60 százaléka már konkrét lépéseket is tett az ügyben: képezte magát iskolai kereteken túl, a válaszolóknak közel 40 százaléka pedig rátalált egy izgalmas módszerre: tanult jobb agyféltekés rajzolás módszerével rajzolni. Az eredmények pedig bámulatosak!
Nem lehet mindenki csettintésre művész, mert ahhoz tehetség, képesség, kitartás kell, de a jobb agyféltekés rajzolás biztos alapokhoz juttatja az alkotni vágyókat, és segít az igazi tehetségek kibontakozásában is. Emellett remek kikapcsolódási lehetőség, amely hozzásegíthet minket a harmonikus életvitel kialakításához!
Másolás vagy alkotás a jobb agyféltekés rajzolás?
A megkérdezettek 21 százaléka azt állítja, hogy ha egy referenciafotó alapján szabad kézzel rajzolja le valakinek az arcképét, az nem is rajzolásnak, hanem másolásnak számít. A többiek, 79 százalék pedig kitart az mellett, hogy a referencia fotóról alkotás az ingenis rajzolásnak számít és nem másolásnak!
A jobb agyféltekés rajzolás talán az akadémiai művészek szemszögéből is mostohagyerek egy kicsit, de nem érdemes hierarchikusan gondolkodnunk, és leminősítenünk egy technikát úgy, ahogy azt önmagunkkal is gyakran megtesszük.
Boncolgattuk mi ezt a témát már egy korábbi cikkünkben: "Másolás vagy rajzolás?" címmel, ahol mi is kifejtettük a véleményünket a témában, hogy miért, hol és mikor van szerepe a referencia fotó alapján rajzolásnak és beszéltünk arról is, hogyan tudsz innen eljutni oda, hogy aztán a végén már valós modellről is tudj portér rajzolni, aki ott ül előtted.
Mi a rajzolás?
Te tudnád definiálni? Nyilván az alap, hogy ceruzával, krétával vagy más eszközzel formákat, alakokat készítünk egy darab papírra, fára, aszfaltra… És innen bonyolódik a dolog. Mi számít rajzolásnak: ha a saját fejedből alkotsz, ha fotó alapján dolgozol, vagy ha a valóságban látott dolgokat próbálod meg leképezni? Min múlik, hogy rajzolás, vagy másolás? És mi különbözteti meg a „mezei” rajzolót a művésztől? Megannyi kérdés, és szinte minden érdeklődőnek saját válasza van rá…
Sokak szerint rajzolás az, amikor
- valaki saját magától tud élethűen alkotni (fejből, képzeletből, emlékezetből) - Pedig ez már a rajzolás 6. és 7. alapkészsége! Ezt megelőzi a rajzolás 5 alapkészsége!
- az, amikor segédeszköz nélkül alkotsz - Holott régi korok elismert művészei is használtak segédeszközöket. Sőt Dürer találta ki azt a képsíkot, amit mi is használunk élőből rajzolásnál!
- az, amit híres művészektől látunk a kiállítótermekben - Ha tudnád, hogy voltak olyan híres művészek akik, előrajzolót alkalmaztak és miután kész volt a rajz utána állt oda a mester és festette meg a képet!
Hm, érdekes, ugye?
A másolás nem egy külön műfaj és pláne nem egy elítélendő dolog, hanem a tanulás kihagyhatatlan része!
Ha hiszed, ha nem a híressé vált művészek is először tanultak, gyakoroltak. Senki nem elsőre festette meg a mesterművét! Előző korok híres művészeinek képeit másolták azért, hogy tanuljanak! Nyílván azért, mert még nem volt fényképező gép. Ha lett volna ők is tuti rajzoltak volna referencia fotó alapján!:o)
Fontos, hogy egészséges önértékelésünk legyen, ne essünk át a lónak se egyik, se a másik oldalára. Érdemes hinni önmagunkban, abban, hogy folyamatos megújulásban, képességeink fejlesztésében, kiteljesedésében meglelhetjük a boldogságot, s hogy ezen célok érdekének elérésében főleg önmagunkban bízhatunk, magunkból kell beleadni apait, anyait.
A jobb agyféltekés rajzolás annyiban tér el a „hagyományos“ módszertől, hogy itt agyunkkkal, és nem a szívünkkel kell elsősorban megalkotnunk a kivánt képet, de ettől függetlenül ugyanolyan jó alap a kreatív művészeti munkához. Erről bővebben már írtunk egy korábbi cikkünkben.
A legfontosabb, hogy folyamatosan nézőpontot kell változtatni rajzolás közben. Hol a vonalakra, hol a negatív terekre, hol a pozitív terekre, hol az egyszínű formákra kell figyelni. Ha ezt képesek vagyunk fejben megcsinálni, lebontani a lerajzolandó dolgot amorf formákra, akkor képesek vagyunk valósághű rajzokat létrehozni. Ez a tudás pedig a rajzasztal mellett a mindennapokban is jól jöhet…
Tarts velünk, a jövő héten tovább boncolgatjuk a válaszokat!
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!