Kiből lesz a cserebogár? Bálint, egy különleges kisfiú története

Kiből lesz a cserebogár? Bálint, egy különleges kisfiú története


Sokszor írtunk már arról, hogy nálunk már gyerekek is tanulhatnak, vannak nekik szóló képzéseink is, a cserebogarak között valahogy mégsem említettük őket. Eddig! Mai mesénk Bálintról szól, akinek nem csak a rajzkészsége fejlődött hihetetlenül, mióta ismerjük, hanem egyéb területeken is látványos változásokon ment keresztül.


 Egy „problémás” kisgyerek hosszú útja


Bálint több szempontból is különleges kisfiú: a hivatalos diagnózis szerint ADHD-vel, azaz figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral  küzd, emiatt nagyon nehéz beilleszkednie a hagyományos oktatásba. Ennek az állapotnak a fő tünetei, hogy a gyerek nem tud hosszasan egy adott dologra koncentrálni, gyakran feledékeny, szétszórt és állandóan nyüzsög. Az iskolában azért nem boldogulnak vele a pedagógusok, mert nehezen illeszkedik be, nem tud a fenekén maradni, és nem mindig tud a szabályoknak megfelelően viselkedni, néha nehéz fegyelmezni.

Bálint esetében a fejlődés során elmaradt néhány olyan készség, amit a korabelieknek elvileg már tudnia kellene: 6,5 éves koráig egyáltalán nem tudott például ceruzát fogni, illetve ha nagyon kényszerítették, akkor marokra fogta, mint a kétévesek. Amikor iskolába ment, tudott olvasni és számolni, ami szintén hátrányt jelentett, hiszen még nehezebb volt lekötni – ugyanakkor írni és rajzolni nem szeretett, ezt az alsó tagozatban szinte végig igyekezett elkerülni.

A kép három-szín technikával készült a gyerekeknek szóló alap rajztanfolyam elvégzése után!

Nézd milyen pici volt még Bálint, alig múlhatott 11 éves!:o)


Édesanyja, Ágnes szomorúan vette tudomásul, hogy a szakemberek által ajánlott, integrált közoktatási modell sokkal inkább kirekesztő, mint segítő, ezért otthon tanítja Bálintot (aki most 7. osztályba „jár”), és elsajátította, illetve meghonosította itthon a Tomatis  módszert, ami zenei fejlesztéssel segít a hasonló problémákkal küzdő gyermekeken. A módszer – neurofeedback metódussal kiegészítve – sok gyereknek segített már a tanulási nehézségek, beszédértés, idegen nyelv tanulása során.

Azért, hogy Bálint az otthon tanulás mellett rendszeresen járjon közösségbe is, Ágnes tanfolyamokat, szakköröket, táborokat keresett, ahol befogadják, és segítik kisfiát. Így talált rá a Valdor Art gyerekeknek szóló jobb agyféltekés tanfolyamára is.

A kép vegyes technikával készült, aláfestés és pasztell kréta!


Döcögős kezdés

Bálint először a gyermekeknek szóló alap tanfolyamon járt nálunk 3 évvel ezelőtt.
Nem volt könnyű se neki, se nekünk! Nehezen tudott koncentrálni, sokszor zavarta társait és az alkotás nem vált hobbivá nem igazán kötötte le.
Kortársaihoz és a tanfolyam többi részvevőjéhez képest jelentős hátránnyal indult, viszont ezt a hátrányt az elmúlt 3 évben kemény munkával teljesen ledolgozta.
Az elmúlt években minden egyes, gyerekeknek szól programunkon ott volt, és rendszeresen látogatja a felnőtt rajzklubokat is – havonta legalább egyszer találkozunk vele. És az a kisfiú, aki nemrégen még azt tanulgatta, hogyan is kell helyesen megfogni a ceruzát, mára bátran, önállóan rajzol, és ráadásul jók a rajzai!
Szépen beilleszkedett a közösségünkbe is, jól kijön a csoporttársaival, és – a kezdeti nehézségeket legyőzve – mára már gördülékeny az együttműködés, leszokott arról, hogy csoporttársait bosszantsa, vagy az órát megzavarja.

Másik iskolákat, tanfolyamokat is kipróbált, de neki a Valdor Art tetszett legjobban. Édesanyja szerint (többek között) annak köszönhető látványos fejlődése, hogy nálunk jól érzi magát, és olyan témákkal foglalkozhat, amik valóban érdeklik és sikerélményei is vannak.

Ehhez egy kis magyarázat! Miért érezhet így Bálint?

A tanfolyamainkon nem ugyanazt a képet rajzolják a gyerekek, hanem rengeteg kép közül választhatnak. Ilyen formán nincs kötelező feladat, mindenki azzal dolgozik, amivel szeretne. Ők döntik el, hogy milyen képen keresztül tanulják meg az adott technikát, vagy próbálják ki azt az új eszközt!

A lényeg, hogy motiválva legyen a feladat elvégzésre!

A tanár részéről ez valóban nehezebb munka, mint EGYEN KÉPET készíttetni, hiszen minden egyes gyereknek külön személyre szabott instrukciót kell adni! Ez a módszer sokkal több befektetett energiát igényel, de látod - itt az élő példa - megéri!

"Valójában türelemmel, pedagógiájukkal érték el a változást"

„Ha valami lefoglalja, akkor igenis képes leülni és tartósan, hosszan, akár órákon át is ugyanarra a dologra koncentrálni. (…) Szerintem ez a fejlődés. Valójában türelemmel, pedagógiájukkal érték el a változást és nem mellékesen fantasztikusan megtanítottak neki különböző rajztechnikákat is.” mesélte az édesanyja, Ági.


 Ez a rajza tinta ceruzával készült!


Bálint, akit a hagyományos oktatás „elutasít”, a Valdor Artnál végre befogadó közösségre talált. Természetesen nem volt mindig gördülékeny a dolog, hiszen eredeti problémája nem tűnt el, feszegeti a határokat, és velünk is előfordul, hogy határozottabban kell fegyelmeznünk.  Ugyanakkor nekünk, és neki is fontos, hogy nálunk nem a kirekesztés, hanem az elfogadás a válasz, és a szabályok betartásával ugyanúgy részese lehet a közösségnek, mint bárki más.

Ez a kép vegyes technikával készült, aláfestés és szén!


A kemény munka meghozza gyümölcsét

Ez a kép kemény pittkrétával készült fotó alapján kétszeres nagyításban! Teljes 2 napot dolgozott vele mire elkészült!


Elmaradott? Hátrányos? Problémás?

Ez a képe puha porpasztell krétával készült!


Az iskolán kívül számtalan területen brillírozik: rajzol, kézműveskedik, szolgálatot teljesít a Gyerekvasúton, nyelvtanfolyamra jár, 3,5 éves kora óta úszik, judozott, kung fu edzésekre jár, szakácsiskolában és –szakkörben tanul főzni, és mindenhol megállja a helyét. A sok sikerélmény megtanította arra, hogy néha igenis megéri a szabályokat betartani.


 Bálint eljutott odáig is, hogy élő modell alapján rajzol!


 

Ez a képe akvarell ceruzával készült a legutóbbi gyerekeknek szóló haladó képzésen!

Bálint nem csak a rajz terén ért el látványos fejlődést, hanem az elmúlt 3 év alatt sokat változott a koncentráció képessége és szociálisan is sokkal jobban beilleszkedik a csoportba.

  • Eleinte max fél órát tudott egy helyben ülni. Ma már több órára leköti a rajzolás.
  • Eleinte nem tudott önállóan, segítség nélkül helyére húzni egy vonalat. Mára már önállóan rajzol és jól! Nem csak fotó alapján egy az egyben, hanem felnagyítva vagy élő modell alapján is.
  • Eleinte viselkedésével bosszantotta csoporttársait, mára már barátokra lel.

Hihetetlenül büszkék vagyunk arra, hogy ebben mi is segíthettünk!

Válaszd Te is a Valdor Art rajzképzéseit gyermekednek!>