Miért nem tudunk rajzolni?
Rajzsablonok - Áldás vagy átok?
Miért van az, hogy felnőtt fejjel is úgy rajzolunk, mint az oviban? Miért rajzolunk sablonosan? Mi kellene ahhoz, hogy valósághűen tudjunk rajzolni? Csak az tud jól rajzolni, aki tehetséges?
Egyik tanulónk, Zs. Judit, olvasgatva honlapunkat a rajzolásról, azzal a merész ötlettel állt elő, hogy tesz egy kísérletet a családjában.
A kísérlet alanyi:
-
A 7 éves lánya,
-
Ő maga, 34 éves anyuka,
-
65 éves nagymama
-
65 éves nagypapa
A feladat a következő volt:
Mindenki rajzoljon le egy
-
embert,
-
házat,
-
karácsonyfát
-
virágot.
Mindezt úgy, hogy nem nézhetik a másik rajzát!
Az eredmény megdöbbentő!
Függetlenül attól, hogy hány évesek voltak, mindenki hasonló rajzot készített!
Te is valami ilyesmit rajzolnál???
Vajon miért rajzoltak a felnőttek is úgy, mint a 7 éves nagylány? Miért nem fejlődött tovább a rajzkészségük?
A válasz bizonyára pofonegyszerűnek tűnik: mert nem tanította őket senki sem rajzolni; mert nem érdekelte őket a rajzolás stb... De nem teljesen ez a valóság!
A mi megoldásunk a rejtélyre kicsit más:
Többnyire sablonokban, sémákban gondolkodunk, napi rutinokat, szokásokat alakítunk ki, tanult szerepeket veszünk fel és bizony az ovis korban megtanult rajzsablonok és a már tanult minták, akadályozzák a valósághű rajzolást és a látásmódot.
Mi a baj ezzel? Van-e baj egyátalán?
A hétköznapi életünkben, a mindennapi tevékenységeinkben leginkább a bal agyféltekés üzemmódot használjuk. A bal agyfélteke lineáris és logikus gondolkodása tesz minket képessé arra, hogy eljussunk egyik helyről a másikra, hogy elintézzük a napi bevásárlást, hogy végig gondoljuk milyen munkát, elintéznivalót kell elvégezni aznap.
Nincs semmi baj a mintákkal, a rutinokkal, a tanult szerepekkel, hiszen ezek tesznek képessé arra, hogy a mindennapi dolgainkat elintézzük.
Semmi baj sincs, az ovis korban megtanult rajzsablonokkal, hiszen a kézügyességet, a finommotorikus képességeket fejlesztik, amik nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy megtanuljunk például folyóírással írni.
Nem az a cél, hogy a bal agyféltekés gondolkodást kiiktassuk, hiszen mindkét agyféltekénkre szükség van ahhoz, hogy kiegyensúlyozott életet élhessünk.
A probléma csak annyi, hogy a bal agyfélteke működése túlsúlyba került a felnőtteknél!
A két agyfélteke kiegyensúlyozott működéséhez szükséges technikákat és a két gondolkodásmód közötti váltást lehet megtanulni az élethű rajzoláson keresztül.
Hogyan lehet akkor megtanulni élethűen/valósághűen rajzolni?
Mindössze három dolog szükséges hozzá:
1. lépés: Meg kell tanulni figyelni és koncentrálni!
A tanult minták, a szokások, ezzel együtt az óvódás korban berögzött rajzsablonok, amiket a bal agyfélteke elővesz a fiókból, akadályoz minket abban, hogy megtanuljunk figyelni, látni és koncentrálni. A jobb agyféltekés rajztanfolyamon megtanulod, azokat a módszereket, amivel a tudatos mentális váltást tudod szabályozni a két agyfélteke között!
2. lépés: Ne csak nézz, láss is!
Meg kell szabadulnunk hitrendszerbeli korlátainktól és néhány gyerekkori sztereotípiától, sablonrajztól. Meg kell tanulni a másképp látás, a más nézőpontból való látás képességét! A jobb agyféltekés rajztanfolyamon megtanulod, hogy mit és hogyan kell nézni, mire kell figyelni, hogy rajzaid a valóság tükörképei legyenek!
3. lépés: Hogyan használd a ceruzát?
A ceruza, az ecset, a radír, a satírozás, kocka rajzolás, a rajztechnikák amit a rajzórákon/rajziskolákban tanítanak, az mind-mind csak az első két lépés elsajátítása után jön. A jobb agyféltekés rajztanfolyamon, megtanulsz olyan rajztechnikákat, amivel gyorsan lehet elérni látványos eredményeket.
A három lépés egymást kiegészítve, együtt működik!
A válaszunk tehát a kérdésre, hogy "a felnőttek miért rajzolnak úgy, mint az ovisok?":
Mert nem tanulták meg azt a másképp látás képességét, a figyelmet és a koncentrálást, ami a valósághű rajzoláshoz szükséges!
Gyere sajátítsd el ezt a látásmódot és tanulj meg rajzolni Te is tantermi rajztanfolyamainkon Budapesten vagy online a saját otthonodból!
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!