Hogyan fejlődik a rajzkészség
Már az egész pici gyerekek is imádnak firkálni, és az elfogult szülők gyakran látják a majdani Picassot gyermekeikben. (Legalábbis a stílus már stimmel, ugye?) De honnan ismerhetjük fel, hogy még csak firkál, vagy már komolyan alkot? Milyen fázisokon megy át a gyerekek rajztudása? Hogyan segíthetünk a gyerekeknek lépésről lépésre megtanulni rajzolni?
Mikor kezd a gyerek rajzolni?
Teljesen természetes, hogy a gyerekek firkálni kezdenek, ahogy papírt és ceruzát szereznek. (Rosszabb esetben csak ceruzát. Még rosszabb esetben zsírkrétával, vagy alkoholos filccel kezdik meg alkotó életüket… a frissen festett falon.)
Ahogy az is természetes, hogy szülőként ezeket a rajzokat zseniálisnak, lenyűgözőnek, elbűvölőnek tartjuk. Mindenkit óva intenénk azonban attól, hogy már oviskorban rajztanfolyamra vigye az ifjú Da Vincit: a rajztanulásnak is vannak fázisai, és ezeket nem érdemes siettetni.
A rajztanulás 1. fázisa: firkálás
1-2 éves korban kezdődik a firkálás. A gyermek figyeli a mozgást, és közben nyomot hagy a felületen. A firkák egy idő után formát öltenek: megjelenik a lengőfirka, majd másfél éves kor körül a körkörös firka. További fejlődésnek tekinthető, amikor a mozgás alkalmazkodik a papír szabta határokhoz, vagyis a firka már (végre!) a papírra korlátozódik.
A rajztanulás 2. fázisa: jelentéssel bíró körök és ellipszisek
2-3 éves kor környékén a gyerekek elkezdenek jelentést tulajdonítani rajzaiknak, ekkortájt kezdenek el köröket és ellipsziseket rajzolni. Kezdetben a kész firkának főként a környezet kérdései nyomán kezdenek jelentést adni, majd idővel hozzászoknak ahhoz, hogy a firkáláshoz jelentés tartozik, és már nem utólag, hanem közben is mondogatják, hogy mit rajzolnak. De a vonalak és a jelentés között még nincs tartalmi összefüggés: a jelentés önkényes, asszociatív, bármikor megváltoztatható, tartalmilag független a vonalaktól. A gyerekek kezdetben preferálják a kört, az íveket, a függőlegest a vízszintessel, a szögletes vonalakkal szemben.
A rajztanulás 3. fázisa: szögletes formák: háromszögek, négyzetek
3 éves kor körül jelenik meg a rajzban az ábrázolás szándéka. A körfirkából lassan kibontakozik az emberi alak, megjelennek bizonyos alapsémák, amelyek a tárgyak egész osztályára vonatkoznak: kezdetben van „kutya”, „ház”, „ember” alapséma, amelyek mindig hasonlók (pl. a házon mindig két ablak és egy ajtó szerepel).
A rajzokhoz érzelmileg gazdag fantáziakör társul. Ebben az időben a tárgyaknak és a dolgoknak még nincs meg az a szemléletes rendje, ahogyan a felnőtt látja a világot.
Jellemző az aránytalanság (az emberek nagyobbak, mint a két emeletes ház), az irányok gyakran véletlenszerűek (a tető a ház belseje felé van rajzolva), az érintkezést és a bennfoglalást még nem tudják ábrázolni (a kalap a fej fölött lebeg).
3-4 éves korban az emberrajzokon jellegzetesen nagy a fej, és abból nőnek ki a végtagok (fej láb rajz). Csak később jelenik meg a törzs.
A rajztanulás 4. fázisa: valóságosabb, felismerhető séma rajzok, emberábrázolás
5-6 éves korban növekszik a valósághű ábrázolás igénye. A sémák világosabbá, a hozzájuk tartozó jelentések szilárdabbá válnak. A rajzok jól felismerhetőek. A gyermek ábrázolásmódját sokáig az határozza meg, hogy mit tud a dolgokról.
A gyerek a valóságnak megfelelően rajzol, de nem úgy rajzolja a dolgokat, ahogyan látja őket, hanem azt adja vissza, amit tud róluk. Jellemző a sűrítés, az érzelmek konkrét tárgyi megjelenítése. A tárgyak színét, nagyságát, egymáshoz való viszonyait nem a valóság, hanem a gyermeki érzelem – és fantáziavilág szabja meg. A fontosabb családtag háromszor olyan nagy, mint a kevésbé fontos. Az ábrázolás többszempontú, mintha a dolgokat egyidejűleg több nézőpontból lehetne látni pl. profilból ábrázolt emberarc két szemmel. A gyerekek többsége iskolás kora előtt az emberrajzon olyan nemű személyt jelenít meg, amilyen ő maga. A nőiség szimbóluma a hosszú haj.
A gyerekek képi világa talán ebben az időszakban hasonlít legjobban a már említett Picasso művészetére:)
Ezek a fenti rajzsablonok olyan egyszerű és könnyen rajzolható formák, amivel egy bölcsis vagy ovis kisgyerek is könnyen megbirkózik! A rajzokon keresztül fejlődik annyira a kézügyessége, a finommotorikus képessége, hogy az iskolában majd könnyen megtanulni írni!
A rajztanulás 5. fázisa: csökkenő szubjektivitás a rajzokban
7-9 éves kor: a szubjektivitás csökken, a rajz egyre inkább a látványra hasonlít. A gyerekek már megkülönböztetik a rajz bal és jobb oldalát. Jellegzetes a mozgó alakok ábrázolása. A korábbi kétdimenziós (fent és lent) ábrázolásmód helyett megjelenik a perspektíva és a téri dimenzió, azonban a tárgyak megfelelő nézetben, vagy elhelyezkedésben való ábrázolása még nagy gondot jelent.
Kisiskolás korban az ábrázolásnak egyértelműen közlő funkciója van, a szimbólumok közérthetővé, hitelessé válnak, letisztulnak. A gyerekek kedvelt témái az ember, a lányoknál gyakorivá válik a királynő, tündér, fiúknál a harcosok, sportolók.
A rajztanulás 6. fázisa: Rajzi realizmus
10-12 éves korban csökken a képzeletből való ábrázolás iránti hajlandóság, a rajz többé már nem gyermeknyelv. A gyermek igyekszik a realitáshoz közeledni.
A rajztanulás 7. fázisa: Fokozatosan egyre élethűbb ábrázolások és másolás
12 éven felül a másolási képesség jelentősen megjavul, a gyerekek mind tökéletesebben ábrázolják a perspektívát és a téri dimenziókat.
Kell-e rajzolni tanítani a gyereket?
Gyakran merül fel a kérdés, hogy tanítsuk-e rajzolni a gyerekeket? Nem öljük-e meg vele a gyermeki kreativitást? Hiszen láthatjuk, hogy magától is egyre ügyesebb, egyre inkább felfedezi a körülötte lévő világ, és a papíron megszülető alkotás közti összefüggéseket.
De ez nem jelenti azt, hogy a rajztanítás fölösleges lenne gyerekkorban: a rajzolással lépésről lépésre olyan technikákat adhatunk a gyerkőc kezébe, amik segítségével még hatékonyabban fejezheti ki az érzéseit, gondolatait.
Gyermekkorban azonban elsősorban nem is a technikákon van a hangsúly: a legfontosabb, hogy megszerettessük a gyerekekkel a rajzolást!
A probléma az, hogy az ovis korban rajzolt rajzsablonok, annyira berögzülnek az agyba, hogy amikor 10-12 éves korra megjön a gyerekek igénye arra, hogy valósághűen rajzoljanak, akkor ezek az ovis sablonok akadályozzák a megfigyelésben.
Nem csak a gyerekeket, a felnőtteket is és a rajztudás megragad az ovis szinten!
A rajzsablonok 10 éves korig segítenek abban, hogy a kézügyesség fejlődjön, hogy megtanuljunk írni!
11 éves kor után azonban akadályoznak abban, hogy a valóságot lássuk és realisztikusan tudjunk rajzolni!
Érdemes tehát rajzolni tanulni mert fontos, hogy:
Megtapasztalják a rajzolás közben átélt örömöt
"... s olyan boldogság tölti el, miközben rajzol! :) De látszott is rajta. A tányér már az asztalon volt, de őt nem érdekelte semmi, még mindig csak rajzolt és rajzolt. Amikor már mindenki evett, ő még akkor is rajzolt s mondta, "csak egy pár vonalat rajzolok s mindjárt- mindjárt eszek, csak még egy pillanat .... s még egy pillanat .... :))))... "
Guzsik Balázs és fia, Álmos (Nagymaros)
Megtapasztalják a kész rajz felett a sikerélményt
"...Gondoltam elmesélem, hogy ennél jobbat nem tehettetek volna velünk, Marci reggel 9 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal rajzol. Önjáró módon ki-be kapcsolja magának a filmet, totál pörög, ugrál a sikerélménytől, nagyon édes!"
Fárbás Renáta (Budapest)
Mert mindezek növelik az önbizalmukat, az önértékelésüket, a saját magukról alkotott képüket.
Köszönjük szépen a fotókat és a sok sikerélményt, amit tőletek, rajtatok keresztül kapunk :-)További jó munkát, szép napot kívánunk Nektek! Unger Agi
Ez az önmagukról kialakított belső kép határozza meg, hogy akár gyerekként, akár felnőttként milyen célokat tűznek ki maguk elé, azt hogyan érik el, hajlandóak-e tenni vagy „nekem ez úgysem sikerül...” hozzáállással, inkább kihátrálnak a feladatból.
Ha tudsz olyan hobbit adni gyermekednek, amit szenvedéllyel és sikerélménnyel tud csinálni, legyen ez akár a rajz, a tánc, a sport vagy bármi, akkor felnőttként is boldogabb életet élhet. A tanulás nem öli meg a kreativitást, épp ellenkezőleg: a tanulás által megjön a sikerélmény, és így könnyen megszeretik a gyerekek a rajzolást!
Rajzolj bárhol, bármikor! Rajzolás lépésről lépésre gyerekeknek!
Nálunk mindegy hány éves vagy, mert mindenkinek tudunk segítséget nyújtani!
1-10 éves gyerekeknek ajánljuk>>>
10-14 éves gyerekeknek ajánljuk>>>
14 év feletti gyerekeknek és felnőtteknek>>>
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!