Másolás vagy rajzolás? 6 elgondolkodtató érv és ellenérv!
„Az aki a jobb agyféltekés rajzolás módszerével tanul az nem tud rajzolni, csak másolni!” – hallani sok helyről. Mi ilyenkor mindig azt kérdezzük: hol kezdődik és ér véget a rajzolni tudás? Ahogy a rajzolásban, úgy ebben a témában is rengeteg nézőpont van, mi pedig most tiszta vizet öntünk a pohárba és elmeséljük, mi hol látjuk a jobb agyféltekés rajzolás helyét a művészetek közt.
A jobb agyféltekés rajztanfolyam nem azonos a klasszikus művészeti oktatással, egészen más tudást ad, és egészen más szemlélettel rendelkezik. Vannak különbségek és vannak hasonlóságok, de semmiképpen nem ugyanaz!
Íme 6 dolog, amit érdemes tudni a jobb agyféltekés rajzolásról:
1. 1. A jobb agyféltekés tanfolyam új nézőpontot ad
Ahhoz, hogy valósághűen tudjál rajzolni, fejben nagyon sok mindennek kell történnie. A legfontosabb, hogy folyamatosan nézőpontot kell változtatni rajzolás közben. Hol a vonalakra, hol a negatív terekre, hol a pozitív terekre, hol az egyszínű formákra kell figyelni. Ha ezt képes vagy fejben megcsinálni, lebontani a lerajzolandó dolgot amorf formákra, akkor képes vagy valósághű rajzokat létrehozni. Erről a másképp látás képességéről, vagy nézőpont váltásokról szól leginkább a jobb agyféltekés rajzolás.Tehát első sorban látni tanít meg ez a módszer. Megtanítja mire figyelj, mire koncentrálj rajzolás közben, hogyan állj neki egy rajznak. Ez a látásmód, ami teljességgel hiányzik a hagyományos rajzképzésből!
A jobb agyféltekés tanfolyam célja tehát éppen az, hogy megtanítsa több nézőpontból szemlélni a képet, a körülöttünk lévő világot és kiválasztani azt a nézőpontot, ami akkor az adott pillanatban a legvalószínűbb, mert ezzel kerülünk legközelebb a valósághoz!
Íme egy idézet Kacvinszky Józseftől a nézőpontok különbözőségéről:
"...Különböző nézőpontból szemlélve - másként látjuk ugyanazt a tárgyat. Valójában nincs is két egyforma nézőpont, mely térben és időben tökéletesen megegyezhetnék egymással. Még a lefényképezett tárgy rögzített képét sem látjuk egyformán, mert az is mindenkor a saját karakterünk megvilágításában tűnik szemünk elé. A kép által felkeltett gondolat- és emlék-asszociációk befolyásolják a szemléletet.(…) Valamely kép fiatal nőt ábrázol. Egy férfi tetszéssel és kíváncsisággal szemléli, egy nő bíráló szemmel; a festőt a vonalak és idomok harmóniája ragadja meg, a divattervezőnek az alak karcsúsága és öltözéke tűnik szemébe, a költő hangulatot talál a képben, a fényképész a beállítás és megvilágítás szépségét vagy hibáit veszi észre, a színházi ügynök üzleti lehetőségre gondol, és így tovább.” Kacvinszky József – Kelet világossága
2. A jobb agyféltekés tanfolyamon elsősorban a látásmódot tanulod – a rajzkészség fejlődése csak „mellékhatás”
Igen, sokat foglalkozunk azzal, hogy a látott nézőpontot hogyan tudnánk valósággá tenni, megörökíteni a papíron, de nem ettől tanulnak meg a diákjaink rajzolni. Rajzkészségük éppen akkor fejlődik ugrásszerűen, amikor ráéreznek a másik nézőpontra. Ezért van az, hogy pár nap alatt is látványos fejlődést tudnak elérni.
És ezt nem csak rajzolás során lehet felhasználni, sőt! A tanfolyamunkon részt vett egy orvos, aki kifejezetten a látásmód megtanulása miatt érkezett hozzánk, hogy jobban tudja kiértékelni a röntgen, CT, MR leleteket. Annyira bejött neki a dolog, hogy már más kollégáknak is ajánlott minket, és többen el is végezték a tanfolyamot.
3. A jobb agyféltekés rajzolás iszonyatos agymunka
A jobb agyféltekés gondolkodásmód és az új szemszög nem azt jelenti, hogy mostantól fogva a másik oldalról nézed ugyanazt a képet: folyamatosan váltogatod a nézőpontodat, hogy a lehető legtöbb oldalról lásd át a helyzetet. Ez pedig nagyon fárasztó tud lenni az elején, ugyanakkor lenyűgöző és izgalmas élmény is egyben.
4. Jobb agyféltekés rajzolás vs. klasszikus képzőművészeti oktatás
Ezt a technikát nem tanítják a hagyományos képzőművészeti oktatások során, ott inkább a klasszikus tanulmányokra koncentrálnak, mint például az anatómia. Sokszor bírálnak minket, amiért mi ezzel nem foglalkozunk. Erre általában azt válaszoljuk, hogy a jobb agyféltekés rajztanfolyam nem jobb, és nem is rosszabb a klasszikus képzésnél – más-más területekre fókuszálunk. Mindkét képzésnek megvan a helye, a lehetősége, a korlátai.
Ezt bizonyítja Erika levele is:
„Kedves Andrea és Péter!
Elvégeztem 6 év képzőművészeti iskolát, ahol festészetet és grafikát tanultam. 3 évig voltam rajz tanár. De még így is sok újdonságot tanultam tőletek. Nagyon tetszenek a filmjeitek, többször megnéztem őket. A gyermekeimet is a tőletek tanult technikával tanítom. A gyakorló feladatok is nagyon könnyen elvégezhetőek. Köszönöm szépen, nagyon hálás vagyok érte.
Üdvözlettel, Zakota Erika (Győr)”
Ez az ellentét nem először jelenik meg a történelemben: tudtad, hogy az impresszionistákat többek között azért vetette ki magából a művésztársadalom, mert nem a hagyományos módszerrel tanultak? Képeiket nem ismerték el, nem akarták kiállítani sehol. Ma mégis nagyra becsüljük Monet alkotásait, aki színekkel emelte ki a térhatást a képeiben, sőt a fényképezőgép megjelenésével ugyanolyan pillanatképeket örökített meg képein, mintha fotó lenne. Mindeközben kevesen ismerik Alexandre Cabanel-t, aki akkoriban az Akadémia egy elismert festője volt.
És itt el is jutunk a következő két kérdéshez:
5. Művészet-e a jobb agyféltekés rajzolás?
Sokak szerint a jobb agyféltekés rajzolás nem tekinthető művészetnek, hiszen nem több másolásnál. Ilyenkor felmerül egy kérdés: ha leülök a táj elé és lerajzolom azt, amit látok, az nem másolás? Csak az a művészet, amit saját fejből alkotok?
Nos, a festészetben (is) sokfajta irányzat létezik. Van amelyik nagyon vagy akár teljesen elrugaszkodik a realista ábrázolásmódtól és a „fejből” alkotást tekinti szinte kizárólagos érvényűnek. Ezek a sora az expresszionizmustól a szürrealizmuson át a teljesen absztrakt művészetig terjed.
Ezzel párhuzamosan a reneszánsz óta mindig jelen vannak a látott, megfigyelt valóságot kiindulási alapnak tekintő irányzatok, és ezekben is nagynevű művészek alkottak ( a reneszánsz pont ebben volt újító, hogy kilépett az allegórikus ábrázolásmódból, de ide sorolhatjuk a realizmus változatait, vagy akár az impresszionizmus sok alkotását is).
Ha elhisszük, hogy kizárólag csak a „fejből” festés az egyetlen elfogadható, akkor máris olyan alkotásokat zártunk ki a művészetből, mint a Mona Lisa (hiszen az is egy arc másolata).
Másrészről aki azt állítja, hogy csak az a művészet, amit fejből rajzolunk, az nincs tisztában a rajzolás 5+2 alapkészségével.
A valóságban az önálló alkotáshoz 5+2 alapkészségre van szükség, amivel mind rendelkezni kell:
1. szélek vagy kontúrok érzékelése
2. terek vagy formák érzékelése
3. arányok érzékelése
4. tónusok érzékelése
5. gestalt vagy teljesség érzékelése
Ebben az 5 alapkészségben nincs különbség a hagyományos és a jobbagyféltekés módszerrel tanuló rajzolók között! Ugyanezt kell „látnia” annak is, aki a képzőművészeti iskolában tanul. A különbség ott van, hogy milyen úton jutsz el ezen képességek használatához.
Ezt az 5 alapkészséget rendszerint fotó, vagy modell segítségével tanítjuk mi is tanfolyamainkon.
Ha ez az 5 megvan már, akkor jöhet a +2:
6. emlékezetből rajzolás
7. képzeletből rajzolás
6. Művész-e, aki a jobb agyféltekés módszerrel tanul rajzolni?
A válasz: nem, senki nem lesz azonnal művész. Az sem, aki elvégez egy jobb agyféltekés tanfolyamot, és az sem, aki kijárja az akadémiát. A művészet több a technikánál: érzék, tehetség, inspiráció, szorgalom, folyamatos tanulás. Mi csak az eszközt adjuk a diákjaink kezébe, de végső soron rajtuk múlik, hogy mit hoznak ki belőle. Természetesen nem lesznek olyan technikásak a kezdőknek szóló alap rajztanfolyam után, mint aki 4 évig tanulta ezt az egyetemen, de ha szorgalmasak, ha kihasználják és továbbfejlesztik a nálunk tanultakat, akkor gyönyörű rajzokat, festményeket tudnak majd készíteni és igenis lehet belőlük igazi művész.
Hallgatóink közül többeknek volt már kiállítása, sőt, vannak, akik már rendelésre is készítenek rajzokat!
Valahol el kell kezdeni, el kell jutni odáig, hogy a valósághű rajzolást meg tudjad csinálni. A jobb agyféltekés módszertan egy új, modern kori módszer. A régebbi korokban ugyanúgy „másoltak”, hiszen teljesen elfogadott gyakorlat volt, hogy az ifjú festőtanoncok elmentek a Louvre-ba és „lemásolták” a neves elődök képeit. Azért, hogy tanuljanak, hiszen ezen keresztül tanulták meg a technikai alapokat.
Mi az alapot adjuk: a diákon múlik, hogy merre és hogyan megy tovább.
Nos, ez a mi nézőpontunk a jobb agyféltekés rajzolásról, természetesen elfogadjuk, ha valakinek más a véleménye.
Ha szeretnéd Te is megismerni a módszert,
ha szeretnéd tudni mi az a bizonyos másképp látás képessége,
ha szeretnél megtanulni valósághűen rajzolni, festeni, pasztellezni
akkor katt ide és segítünk elkezdeni!
SZEMÉLYES TANFOLYAMOK>>> és ONLINE TANANYAGOK>>>
Nálunk mindegy hol élsz, hány éves vagy, milyen az időbeosztásod! A Valdor Art tanfolyamain, bárki meg tud tanulni művészi szinten alkotni, mert minden élő tanfolyamunkat elkészítettük online verzióban is, így nem függsz sem időtől, sem tértől! Bárhol, bármikor tanulhatsz rajzolni, festeni, pasztellezni, színes ceruzákkal bánni!
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!