Melyik a legjobb pasztellkréta? - 1. rész

Milyen pasztellkréták léteznek? Hogyan kell velük bánni? Milyen képeket lehet velük készíteni? 

Melyik a legjobb pasztellkréta? – kérdezik tőlünk sokan. A semmitmondó „attól függ” válasz helyett most összegyűjtöttük, leteszteltük és véleményeztük a legjobb és legrosszabb pasztelltípusokat!


Mi az a pasztellkréta? 

Kezdjük az elején: a pasztell gyakorlatilag egy átmenet a rajzolás és a festészet között: e technika segítségével nagyon pontosan, könnyen lehet festményhatású képeket készíteni.

A technikai részletek rajongóinak eláruljuk, hogy a festékszemcsék a papíron kötőanyag nélkül, kizárólag a felület bolyhossága, érdessége révén tapadnak meg. Eszköze és egyben anyaga a minimális kötőanyaggal kis rudakká préselt festékpor, amellyel krétához vagy rajzszénhez hasonló módon kell bánni. Hatása nagyban függ a felhasznált papír milyenségétől. 

A pasztellkréta nagy előnye, hogy nem csak rajzolni lehet vele, hanem a rajzokat elmosni, szétdörzsölni, színeket keverni, ronggyal átsimítani, hogy egyedibbé, izgalmasabbá tehesd a pasztelképeidet! 

Pasztelltanfolyamunkon a puha porpasztell használatával foglalkozunk elsősorban, de ezen kívül még számtalan más típusa is ismert: mindegyik másra jó!


A pasztellkréták fajtái

3 különböző pasztelltípust különböztetünk meg!

  1. Olajpasztell
  2. Porpasztell
  3. Pasztell ceruza

Nézzük most részletesen a pasztellkréta típusokat! 

1. Olajpasztell:

Gyerekkorunkból a zsírkrétára emlékeztet a legjobban! Nem túl sokoldalú, inkább vázlatokhoz javasoljuk. Előnye, hogy erőteljes és fényes színei szinte minden felületre könnyen felvihetőek (kevésbé szakszerűen: „jól fog”), de a színek nem igazán keverhetőek - helyesebben kevés réteget tudsz egymásra vinni belőle. Igazán valósághű képek elkészítésére nem alkalmas, viszont remek illusztrációk készíthetők.

Persze az olajpasztellnek is megvan a maga csúcskategóriája. Ebben is a Sennelier kréták viszik a prímet, amiből egy 36 db-os készlet is 50.000 ft-ba kerül. Ha már pasztelleztél, akkor biztosan tudod, hogy 36 szín édes kevés, minimum 48 db-os készletet vegyél és még akkor is bőven fogsz olyan színnel találkozni, ami nincs benne a készletben. 
A Senneliernek egy jó alternatívája lehet a Rembrandt, nagyon sok színben kapható és már jól lehet vele rétegezve festeni. Jó még a Panda is. Amit semmiképp ne vegyél meg az a Louvre és a Toison d'or. Katasztrófa mindkettő, nem színezi hanem csak karcolja a papírt.


 2. Porpasztell  vagy más néven száraz pasztell:

Ahogy már írtuk, mi is ezt részesítjük előnyben a tanfolyam során, mert nagyon sokoldalú, könnyen használható pasztellkréta típus. Remekül keverhetőek a színek, és a rajzos képtől egészen a fotószerű festményig számtalan műalkotáshoz felhasználható. Hátránya: nincs:o) csak meg kell tanulni vele bánni! 

Porpasztellen belül is még másik három típust különböztetünk meg:

2.1. kemény porpasztell:

Ezt főleg előrajzoláshoz, első réteghez ajánljuk . Ami Magyarországon kapható az a Gioconda, Derwent és a Conté, de nekünk a Nupastel jött be, amit itthon sajnos nem lehet kapni.

2.2 félkemény:

Rajzosan is festőiesen is használhatod, de még nem tudsz vele olyan igazán festményszerű képeket készíteni, ha csak ezt használod, mint a puha pasztellel. Nekünk legjobban a Rembrandt márka tetszik, főleg mióta az igazán sötét színeket is piacra dobták. Remekül alá lehet vele dolgozni a puha pasztellnek, mostanában a képeink úgy készülnek, hogy 70% Rembrandt kréta és a többi puha pasztell, Pannon vagy Sennelier, a végső simításokra.

Ha megnézed ezeket a kizárólag félkemény pasztellkrétával készült képeket, akkor magad is láthatod, hogy sokkal karcosabbak, jobban látszik rajz a pasztellkréta nyom, mint a puha pasztellel készült képeken. Egyszerűen nem olyan festményszerű! Aki viszont kedveli a rajzos stílust, annak ez kiváló eszköz.

2.3 Puha pasztellkréta:

Ezzel lehet a legfestőibb képeket készíteni. Ha nagyon finoman kidolgozod és sok réteget felraksz, akkor vetekszik az olajfestmények nivójával. Önmagában is alkalmas egy teljes kép megfestésére, nem feltétlenül szükséges aláfesteni keményebb pasztellel.

A legjobb ár/érték arányú termék a Pannon Pasztell. Közel 200 szín áll a rendelkezésdre. Mi zömmel ezt használjuk élő és online pasztelltanfolyamainkon. 

A csúcskategória itt is a Sennelier és a Schmincke, amik olyan puhák, hogy elég csak közelíteni a papírhoz, máris nyomot hagynak. Ez a nyom az árukon is meglátszik, nem ezek a legolcsóbb termékek a piacon.

Sok helyen olvassuk, hogy a Sennelier nem való kezdők kezébe. Sennelier márkájú ún. dörzspapírt szoktunk adni élő tanfolyamokon és használjuk az online kurzusban is. Nem értünk vele egyett, hogy ez a pasztellkréta nem való kezdők kezébe. Pont, hogy a papír érdességéből kifolyólag több réteget elbír, így többször lehet javítani rajta és sokkal ragyogóbb ugyanannak a krétának a színe Sennelier papíron, mint hagyományos papíron. Sokkal hamarabb lesz sikerélményed, ha ezen dolgozol!

A Sennelier krétát valóban csak a szuperhaladó VIP ügyfeleinknek szoktuk adni a haladó rajz és jógatáborban.


3. Pasztell ceruza:

Puhasága valahol a kemény és a félkemény pasztellkréta között van, kialakításából adódóan főleg vékony vonalakhoz, apró részletekhez használható jó. (Kedvenceink: Derwent, Cretacolor, Bruynzeel). Kíválóan alkalmas házi kedvenceink lerajzolására, azaz állat portrékhoz!


Melyik márka adja a legszebb színeket? 

Egy újabb fogós kérdés, amit nap mint nap feltesznek a hallgatóink… és amire sajnos megint nem tudunk egyértelmű, egyszavas válaszokat adni.
A legtöbb pasztellgyártó ugyanis valamiért csak egy-két árnyalatban nagyon erős, így ha össze akarod állítani a tökéletes színskálát, akkor mindenből kell csippentened egy kicsit. 

A mi pasztellszín-toplistánk: 

Minden készletben vannak nagyon jó színek és van amiben ugyanaz a készlet kicsit gyengébb egy másik gyártó színeihez képest. Ha sokat pasztellezel óhatatlanul kialakulnak a kedvenc színeid, amik többnyire több gyártó készletéből állnak össze.

A Rembrandt márkából nagyon jók a földszínek (umbrák, sziennák, caput mortuum vörösek) és a piros árnyalatai (vermiliontól a carminig).

A Pannon márkából a 48-as feles készlet például tartalmazz az össze alapszínt, amivel el lehet kezdeni a pasztellezést. Az olajzöld és olívazöld színek pedig kifejezetten sokoldalúan használhatók.

A leggazdagabb színválasztéka a Senneliernek van. Több mint 500 szín. Van egy 120 db-os feles méretű pasztellkréta készletük, ez is kiválóan alkalmas kezdő készletnek, sok szép tompa szín van benne portré festéshez. Sajnos darabonként már nem igen lehet kapni Magyarországon, csak készletben árulják. 

Ismerd meg a pasztellkrétát és tanuld meg Te is a pasztellfestés minden trükkjét!

Gyere el a pasztell tanfolyamunkra Budapestre 

vagy

tanulj online pasztelltanfolyamunk segítségével a saját otthonodban!