A monokróm aláfestés alkalmazása pasztellezésnél!
A monokróm aláfestés alkalmazása pasztellezésnél! Miért pont zöld?
Ennek a portrénak az elkészítésében 2 dolog motivált:
- az egyik természetesen valami újdonságnak a kipróbálása, megmutatása a nagyérdemű publikumnak!:o)
- a másik, hogy ez évben, 2018-ban tartott - hosszú szünet után - ismét önálló nagykoncertet Pici bácsi. Mondanom sem kell, régóta rajongói vagyunk a zenéjének! Sőt, már a gyerkőcöket is sikerült megfertőznünk, Míra és Márk kedvenc számai: a Rozsdás szög és a Fiú. Így szinte adta magát, hogy ő legyen az alanya a következő portré rajzomnak.
Presser Gábor: Zeneszerző, muzsikus, a Vígszínház zenei igazgatója, az LGT örökös tagja
Pár szó a szakmai részről:
A kép 45x31 cm méretben készült, kétszeres nagyításban, Derwent pasztell ceruzával, Sennelier művész pasztell kartonra.
Két technikai apsektus is izgatott ebben a feladatban.
- Sokat rajzoltunk mostanában pasztell ceruzával a rajzklubokon. Amit ki akartam próbálni, hogy ez az eszköz hogyan működik Sennelier művész pasztell kartonon.
- Már többször találkoztam a monokróm aláfestés technikájával, ez egy régóta használt módszer a művészek / profi festők körében. Gondoltam ezt átültetem a pasztell festésbe is, legalábbis megnézem, itt is használható-e?
A papír és a ceruza:
Igazából nem volt meglepetés, hogy a Sennelier papíron a ceruzával is remekül lehet rajzolni. Ami furcsa volt az elején, hogy a ceruza a kemény pasztell kategóriába tartozik, ezért gyengén fogott az elején. Viszont pont emiatt olyan finoman lehet vele dolgozni, amit krétával nehezebb megcsinálni: a színeket, az árnyalatokat, az átmeneteket leheletfinoman lehet módosítani, alakítani. Én ezt kedvelem, mert tudok vele sokáig "játszani”: még egy kis piros - ez most sok lett, akkor tompítsuk egy kis szürkével - no most még tegyünk hozzá lilát és így tovább.
Íme 3 fáziskép, ez a "játék"hogyan nézett ki a gyakorlatban:
Eleinte lassúnak tűnt a munka, de aztán egyre jobban tetszett, ahogy alakult a szín, az árnyalat. Sokszor használtam az elmosást, egy-két gyengéd simogatás az ujjammal és gyönyörűen egymásba olvadtak a színek.
Monokróm aláfestés
A monkróm aláfestésnek az a lényege, hogy a tónusokat kijelöljük már az első fázisban, ez fog vezetni minket a bőrtónusok kidolgozásában. Ha pontosan raktuk fel, akkor már „csak” a bőrszín kialakítására kell a továbbiakban koncentrálnunk.
Mint látjátok, ehhez a zöld szín használtam. Miért? Mert a legtöbb bőrszínben piros árnyalatok vannak, a zöld és a piros komplementer színek, így a zöld kiválóan tompítja a túl élénk piros színeket. Még egy trükköt csináltam: a zöldre először rátettem egy vékony lila réteget, ez remekül visszavette az elsőre kicsit vadnak tűnő zöldet. A Derwent pasztell ceruzák között van egy remek tompa lila, ezt ajánlom a figyelmetekbe: úgy hívják, hogy Violet Oxid.
Amikor kész volt arc és a haj, úgy gondoltam, túl vagyok a nehezén.
Tévedtem :-) ! A legfárasztóbb része most jött csak: az ing! Technikailag nem volt nehéz, kékekkel-fehérrel-szürkével kellett csak rajzolni. De ez a sok csík bizony fárasztotta a szememet, nagyon kellett figyelni, hogy pontosak legyenek a csíkok, plusz az ing hajlásainak tónus és intenzitás váltásait is aprólékos munka volt elkészíteni.
Legvégére hagytam a kezét, ez már inkább „ujjgyakorlat volt” hiszen eddigre már pontosan tudtam, milyen színeket milyen sorrendben, milyen nyomással kell feltenni. Amikor kész volt, összenéztem az arccal, és még kicsit „lilásítottam” a színeken, hogy jobban összhangban legyen az arc árnyalataival.
Ha kedvet kaptál a pasztell ceruzás rajzoláshoz, látogass el egy rajzklubba , vagy nézd meg az online pasztelltanfolyamunkat.
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!