Az ember, aki fordítva tartotta a kamerát | valdorart.hu
37968

Az ember, aki fordítva tartotta a kamerát

Mi a kreativitás? Néha az, amikor teljesen új dolgokat találsz ki. Néha az, amikor valami újat alkotsz. És néha csak annyi az egész, hogy új szemszögből látsz, máshogyan csinálsz valami teljesen megszokottat. A mai cikkünk Oliver Curtis-ről, egy zseniális fotósról szól, aki a legnagyobb közhelyeket emelte művészi szintre.

A jobb agyféltekés rajzolás lényege a jobb agyféltekés „látásmód”: az, hogy pont ugyanazt nézed, mint bárki más, mégis máshogy látod. Meglátod benne a rejtett részleteket, amik végig ott voltak a szemed előtt, és amiket más talán észre sem venne.

Oliver Curtis brit fotós valami hasonlót vitt véghez: fogta a legnépszerűbb turistalátványosságokat, amelyeket minden évben látogatók milliói örökítenek meg, és odament fotózni.
Első ránézésre nincs ebben semmi különleges, ugye? A Szabadság-szobor, az egyiptomi piramisok, vagy a Taj Mahal olyan népszerű attrakciók, olyan sok kép készült már róluk, hogy első ránézésre lehetetlennek tűnik valami újat mutatni velük kapcsolatban.

Ennek a fotósnak viszont sikerült, méghozzá a lehető legegyszerűbb módon: megfordult.
Ez olyan, mint amikor a jobb agyféltekés technikának köszönhetően „átkattan” az agyad, és észreveszed azokat a dolgokat, amik új értelmet, új jelentést adnak a látott képnek. Oliver Curtis ugyanígy értelmezte újra az ezerszer látott képeket, és ezzel beírta a nevét a fotós történelembe.

A Pisai ferde toronytól a Mona Lisáig

Biztosan te is láttál már olyan képeket, amik a pisai ferde torony előtt készültek, és nem csupán a torony látható rajtuk, hanem az a seregnyi „kreatív” turista is, akik úgy tesznek a fotók kedvéért, mintha a tornyot tartanák. A végeredmény lehet, hogy látványos, de ha más szögből nézi az ember, akkor maga a fotózás minimum vicces.
Ebből is látszik, hogy néha megéri egyet arrébb lépni, a dolgokat új szemszögből nézni, hiszen így egészen új jelentést kaphatnak a látottak.

És biztosan előfordult már veled is, hogy utazásaid során próbáltál megörökíteni egy-egy nevezetességet, de akárhogy is küzdtél a legjobb helyért, mégis mindig benne volt néhány sorstársad a képben?

Oliver Curtis hasonlóan járt: a gízai piramisokat szerette volna lefotózni, ahol igazán nagy harc ment a tökéletes képért. Ám amikor megfordult, hogy jobban körülnézzen, egy egészen új arcát látta a látványosságnak: a lába előtt szemét hevert, a távolban viszont golfpálya kellette magát. Innen jött az ötlet, hogy megmutassa: mi van a látványosságok környezetében.

Gízai piramisok mellett egy golfpálya hever

 És bár ugyanott állt, ahol mindenki más, mégis valami olyat tudott mutatni, amit a legtöbben még soha nem láttunk, sőt, amit fel sem ismertünk.


 A parkban alvó alakról soha nem jöttünk volna rá, hogy a Fehér Ház előtt fekszik!



Mit ábrázolhat az üres pusztaság, ahol csak néhány keréknyom látszik? (A Stonhenge másik oldala).


Hol lehet ez az üres, hangulattalan betonterasz? (A Nagy Fal tövében).


Hol kelleti magát ez az izgalmas festmény, ami alig pár embert érdekel? (Louvre, a Mona Lisával szemben).


Ez a kivágott fa bárhol lehetne, igaz? Ez a kép mégis az Eiffel toronynál készült.


Unalmas poros homokbuckák! Nem más mint Hollywood felirat mögötti terület!


Szent Márk tér az úr háta mögött (Velence)

Sokan vannak, akik félnek belevágni a rajzolásba, fotózásba, alkotásba, mert úgy érzik, hogy nem elég kreatívak, és nem lennének képesek új dolgokat kitalálni. „Már mindent megcsináltak – mégis mi újat adhatnék hozzá én?” – kérdezgetik magukban.
Nos, e brit fotós megmutatta a választ: a kreativitás nem mindig a nagy dolgokban rejlik, néha elég, ha csak megfordulsz, miközben ugyanazt csinálod, mint mindenki más…

Ha szeretnéd tudni, hogy mi ez a bizonyos "másképp látás" képessége, ami a rajzoláshoz és a fotózáshoz is kell akkor olvasd el ezt a cikket:

A jobb agyféltekés látásmód lényege 1 perceben>>>

  

, településről erre a tanfolyamra jelentkezett: