Csendélet pasztellel

Miért pont ez a kép?

Ezt a képet elsősorban azért kezdtem el csinálni mert már nagyon vágytam egy tobzódásra a színekkel J. Előtte olyan képeket „festettem”  ( temészetesen pasztellel), amikben egy-egy színvilág dominált, vagy sok-sok tompított árnyalatot kellett használnom. Itt végre használhattam azt sok gyönyörű színes pasztell krétát, ami már régóta várta a dobozban, hogy végre a kezembe vegyem J.

A másik szempont a választáshoz a téma volt, csendéletet ritkábban rajzolok, ezúttal jött a „belső késztetés”, hogy nekifogjak.

Nézd meg az alkotás lépéseit, hogy segítségedre legyen ha otthon rajzolsz, festesz, pasztellezel!

Az előrajzolás szerencsére nem tartott sokáig, nagyon egyszerű szinte geometrikus formákból állt, a segédvonalas technikával kétszeresére nagyítva, szénnel rajzoltam meg. Papírnak a Sennelier dörzspapírt választottam, középtónusú barna színben (ezen a fotón szürkének látszik ugyan, de barna volt! ), ez jól passzolt  a kép legtöbb résztvevőjéhez (más szóval analóg szín a kannához, a paradicsomhoz, a pohárhoz, a hagymához, a kenyérhez, a deszkához sőt még a az asztallaphoz is).

 

Az első lépésben az egész képre, minden formára felraktam az alapszíneket. Itt nagyon vigyáztam arra, hogy finoman érintsem a papírt, kevés pasztellpor kerüljön a felületre, hogy a továbbiakban ha még módosítani kell akár a formán akár a színeken, ezt könnyű legyen megtenni.  Az alapszínek természetesen lehetnek egyszínűek is, de akár több színt is lehet használni: pl. a szaláminál csak egy-egy krétát használtam, a kannánál viszont négyet-ötöt, már ebben a fázisban szerettem volna látni, hogy térbeli formája van, hogy vannak rajta különböző tónusú színek.

Amikor kész lett, akkor volt még egy fontos lépés: többször is megnézve, egész érzékelést használva ellenőriztem, hogy jók-e a formák! Szerencsére a vonalas rajz pontos volt, így nem kellett sokat javítanom, a jobboldali fehér kancsó csőrével bajlódtam kicsit, harmadszori nekifutásra állt úgy, ahogy akartam J.

Ezután jött az a részt, amit a legjobban élveztem ebben a képben: szép sorban megfestettem a csendélet elemeit: a kannát,  a hagymát, az egyik paradicsomot, aztán jött a kenyér és a szalámi stb. Minden darabnál először kiválasztottam azokat a színeket a készletből, amivel aztán megfestettem, ez kb. 5 és 15 db közé esett.  Pl. a hagymánál kellettek narancsok, sárgák, barnák (egész sötétek is), vörösesbarnák, okker színek. Ha van már nagy készleted, akkor ki lehet válogatni a legmegfelelőbbeket, ha nincs akkor többet kell keverni, ilyenkor kellenek mindig a tompítószínek is.

A színes képeknél is nagyon fontos, hogy a tónusokat jól megfigyeld!

Amire még nagyon ügyeltem, az ismét és újra a tónus! Visszatérve a hagymához, vettem ki olyan színt elsőre a készletből, ami aztán nem működött a festésnél, mert a tónusa túl közel volt egy másik színhez, egyszerűen nem volt elég sötét ott a közepénél, hiába volt szép „hagymás” sárga színe. Ilyenkor sokkal fontosabb, hogy a megfelelő tónusú krétát használd, a színen lehet módosítani.

A szalámi oldalánál sokat kellett távolról néznem a képet, hogy az”egész” kép jó legyen, közelről szinte „értelmetlennek” tűnt az a sok színfolt. A fehér kancsónál megint előkerültek a tompa színek, sőt még többfajta szürkét is használtam, hogy  a helyére kerüljön az edényke, azaz  hátul lássuk. A borospohárnál megint egy remek tónus játék volt, ahhoz hogy az üvegen megcsillanó fények „látszódjanak”, sok sötét és középtónusú színt kellett felvinnem, itt is előkerültek a pirosakon kívül a barnák, vörösesbarnák, bordós árnyalatok (bár tudjuk, hogy „bordó” nincsen J ).

Az utolsó lépés a hátterek megfestése volt. A fallal hamar végeztem, leginkább itt is a tónusokra figyeltem, hogy legyen benne kontraszt, illetve a kancsó köré egy sötétebb árnyalatot kellett tenni, a kanna köré pedig egy világosabbat. Az asztal lapja már keményebb dió volt, egy sokkal visszafogottabb, sötétebb, tompább felület kellett, többször is át kellett festenem, mert túl élénkek voltak a színfoltok.

Éld át Te is az alkotás örömét!

A gyönyörű, színes pasztellképek elkészítésének titkait Te is könnyedén elsajátíthatod az alábbi helyeken:

Kétnapos hétvégi pasztell tanfolyam a törzshelyünkön Budapesten

Haladó rajztábor Balatonföldváron a teljes kikapcsolódás jegyében

Jó rajzolást!

Péter