Arcok Tibetből! - Hogyan bánj az akvarell ceruzával?

Arcok Tibetből!

Legutóbb Péter mesélt arról, hogy miért is született, illetve fázisonként megmutattuk, hogyan készült a Hobbitház pasztell krétával! Nézzük most Andi akvarell ceruzával készült portréját! Andi, ha tehetné, csak portrékat rajzolna - naná, hogy olyan képet választott, amin rögtön két arc is látható!


"A kedvenc témám az emberi porté rajzolás, mindegy milyen eszközzel készül, csak portré legyen! Ha a magam kedvtelésére rajzolok akkor biztosan ezt veszem elő. Szeretem a különböző érzések megjelenítését, szeretem ha van mondanivalója egy képnek, amit úgy érzem az emberi arcokkal tudok leginkább kifejezni."

Sokszor nagyon apró részleteken múlik, hogy sikerül-e azt a bizonyos érzést kifejezni. Ennél a képnél például sokáig azzal "szenvedett", hogy az anyuka eleinte csak odatartotta a száját a gyermek arcához, de nem látszott az a halvány puszi, amit az arcára nyomott. Biztos a szájjal van a gond, gondolhatnánk elsőre, de képzeld el nem az volt a pobléma.

Olvasd tovább és a 6. fázisnál eláruljuk mit kellett kijavítani a puszihoz!

A kép akvarell ceruzával készült. Az akvarell ceruza sajátossága, hogy lehet szárazon is használni, úgy mint egy színes ceruzát, de vízzel el is lehet mosni a színeket és akkor festmény jellegű képet kapunk végeredményül.

"A festés után furcsa volt megszokni az akavarell ceruzát. Eleinte leginkább az zavart, hogy nem tudom annyira összemosni a színeket, mint a festésnél és elmosás után is sokszor látszott még a ceruza nyoma a papíron." Minden zavaró tényezőre van megoldás, ezt fogja Andi elmesélni ebben a cikkben!

Nézzük, most fázisonként, hogy készült el a rajz!

Hogyan lesz egy ceruzás rajzból festmény jellegű kép?


1. Fázis

A vonalas rajz elkészítése után akvarell ceruzával kiszíneztem mindkét arcot. 72 színű Derwent készletem van, de az arc színeihez mindössze 6-8 színt használtam, inkább kevertem a színeket egymással. Fontos tudnod, hogy akármilyen színes eszközzel is dolgozol, lehet akár többszáz színű készleted is, akkor lesz igazán ütős a kép, ha kevered egymással a színeket! A színátmeneteket színkeveréssel tudod igazán szépen megjeleníteni!

Ezen az első fázis rajzon az anyuka arca már ki van színezve, több rétegben, a színeket keverve vittem fel a ceruzát! Már az elején nagyon figyeltem arra, hogy az egyszínű formák, a sötét-világos színek a helyükre kerüljenek, így már az első ceruzás réteg után kibontakozik a kép.

A kisgyermek arca ebben a fázisban már vízzel el van mosva. Így egymás mellett látva a két arcot jól látszik, hogy milyen a kép, akkor amikor még csak szárazon, elmosás nélkül használod a ceruzát és milyen amikor az első ceruzás réteg vízzel el van mosva.

Az elmosásnál fontos, hogy nem szabad sok vizet használni, különben összeúsznak a színek. A vizes ecsetet éppen ezért mindig leitattam egy papírtörlőn, mielőtt felvittem a képre.


2. Fázis

Figyeld meg a kisgyerek arcán a változást az 1. és 2. fázis között. Az első fázisnál még csak ott tartottam, hogy az első színesceruzás réteget egyszer elmostam vízzel. Itt a második fázisnál még egyszer átmentem az egészen színesceruzával. Ugyanúgy a rétegezés technikáját használtam és egymáson kevertem a színeket.

Itt használtam olyan plussz színeket is, amit az első réteg színezésénél nem használtam. Sokszor van, hogy jót tesznek az olyan színek a képnek, amiket első ránézésre nem mernénk oda tenni, mert az eszünkkel tudjuk, hogy a haj az nem kék, a bőr színe pedig nem lila.

Van egy szín a pannoncolor akril festékei között, úgy hívják, hogy Kraplakk. Ez egy olyan lilás bordó szín, nagyon szeretem a festésben is, mert élettel telivé teszi a képeket, még bőrszínt is szépen lehet vele keverni belőle. Ugyanez a szín megvan az akvarell ceruzában is, ott úgy hívják, hogy "Crimson Lake 20". Semmi köze a bőrszínekhez mégis jócskán tettem a gyerkőc arcára. Megélénkült tőle az egész kép.

Ha most itt a 2. fázisban megnézed az anyuka arcát van egy csík a haja mellett az arccsonton, ahol vízzel el van mosva a kép (ott narancsosabbnak látszik az arcbőr), a többi terület még szárazon van. A víz hatására mindig megélénkülnek a színek, más színt fogsz látni elmosás előtt és után. Ettől sokan megijednek először, de nem kell tőle félni, mert ha a szárazon használt színek harmóniában vannak egymással, akkor vízzel elmosás után is összhangban marad a kép.

Amire itt a 2. fázisban még felhívnám a figyelmet, hogy hasonlítsd össze az anyuka és a gyermek arcát. Mindkét arcon a ceruzás réteg van legfelül, annyi a különbség, hogy a gyerkőcnél ezt megelőzően egyszer már elmostam a színeket és ez a második ceruzás réteg rajta, az anyukánál meg még az első.

Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, hogy lásd milyen sokat számít egy képen, ha sok rétegben vannak felvíve a színek.


3. Fázis

A második fázishoz képet itt annyi történt, hogy az egész képet elmostam vízzel. Nézd meg a kisgyerek arcáról a víz hatására eltűntek a ceruzanyomok. Az anyuka arcán az elmosás ellenére még látszanak a ceruzavonások, de ez azért van, mert még csak egyszer lett elmosva, a gyerkőc pedig már másodszor.


 4. Fázis:

Itt a negyedik fázisban a gyerek arcán dolgoztam tovább. Az elmosás után ismét ceruzával mentem át az arcán immár harmadszor. Ugyanúgy rétegezve, színeket egymáson keverve. Minél inkább közelítettem a végső állapothoz, annál inkább figyelni kellett rá, hogy a ceruza oldalával színezzek és ne a hegyével, mert akkor lesz szép festményszerű a végeredmény.


 5. Fázis

Továbbra is a gyermek arcán figyeld a változást. A negyedik fázisban felvitt ceruza rétegeket - micsoda meglepetés -  ismét elmostam vízzel. És ez lett a végső állapota a gyermek arcának! Összesen háromszor vittem fel rá a különböző rétegeket: ceruzás rétegek - elmosás - ceruzás rétegek - elmosás - ceruzás rétegek - elmosás.


 6. Fázis:

Az anyuka arcán is ugyanazt kellett végigcsinálni mint a gyermek arcán. Az 5. fázisban még csak ott tartottam az anyukánál, hogy kész van az első színesceruzás réteg és az első elmosás. Még ugyanezt kétszer meg kellett ismételni. Ebben a 6. fázisban a második színesceruzás réteg után láthatod az anyuka arcát.

Nézzük akkor ezt a puszit, hogy mi volt a gond? Az elején említettem, hogy nem a száj formáját kellett javítani, hanem valami egészen mást. Az arc tónusai, az egyszínű formák nem voltak jól megcsinálva a száj körül. Nézd meg az 5. fázisban a száj körül milyen világos színeket használtam még. Itt a 6. fázisban pedig jobban elkezdtem figyelni a száj körül a tónuskülönbségeket, az egyszínű formákat.


 7. Fázis:

Így nézett ki az anyuka arca a másodszori elmosás után!


 8. Fázis:

A 7. fázis után harmadszor is átmentem rajta akvarell ceruzával és harmadszor is összemostam a színeket.

De itt nem ért még véget a történet.

Bármilyen eszközzel dolgozol - festést kivéve - előbb utóbb eljutsz odáig, hogy a sok réteg után a papír eltömődik és nem fog már rajta a ceruza vagy a kréta. Színes ceruzánál ebben a fázisban úgy tudsz javítani, ha elektromos radírral kiradírozod, vagy pasztellnél leporolod a krétát a papírról. Az anyuka szeme körül a világos ráncokat elektromos radírral csináltam meg.


Most már látod, hogy az akvarell ceruza titka az, hogy jó sokszor kell megcsinálni egymás után a "rétegezés - vízzel elmosás" technikáját. Ennél a képnél háromszor csináltam végig ezeket a fázisokat egymás után.

Biztosan felmerült benned a kérdés, hogy ezek után akkor mennyi ideig tartott elkészíteni ezt a képet?

A kép eredeti mérete nem túl nagy, csak A4-es lap méretű, és mégis kb. 10 óra hosszát tartott mire elkészült. Lassú, de élvezetes munka volt!:o)

Tanuld meg Te is ezt a technikát személyes tanfolyamunkon Budapesten!

vagy

Tanuld meg online a saját otthonodban!