3 nélkülözhetetlen árnyékolási technika

3 nélkülözhetetlen árnyékolási technika

Sokszor írtunk már különböző színes technikákról, eszközökről, melyek kétségtelenül roppant izgalmas lehetőségeket kínálnak az alkotókedvetek kiteljesedéséhez. Az út azonban a ceruzarajzokkal kezdődik és ez az egyszerű eszköz is rejt jónéhány izgalmas lehetőséget. Most három ilyen technikáról írok, amivel a rajzklubokon lehet megismerkedni.

Az alaptanfolyamon megismerünk két alaptechnikát, amivel a tónusokat (árnyékolásokat) meg tudjuk rajzolni:  az összemosást és a satírozást. Ezzel azonban még nem jártunk a végére az árnyékolási technikáknak. Van még másik 3 módszer, amit érdemes megismerned!


Vonalas árnyékolástechnika

A harmadik nagyon gyakran használt mód a vonalas árnyékolás, ezt szokták klasszikus technikának is nevezni.

A cikkben szereplő rajzokat tanítványaink készítették rajzklub napokon!

Példa rajz a vonalas árnyékolás technikájára!

Vonalas árnyékolás technikával készült ház

 

Lényege, hogy a ceruza hegyével vonalakat húzunk egymás mellé, ezzel alakítjuk ki a különböző tónusértékeket. Az, hogy milyen sötét vagy világos lesz egy forma, 3 dologtól függ: milyen ceruzával csinálod  (minél nagyobb a B értéke, annál sötétebb lesz a vonal), mennyire nyomod rá (értelemszerűen kis nyomással világosabb, nagy nyomással sötétebb vonalakat húzol) és milyen sűrűn húzod a vonalakat egymás mellé  (sűrűbb vonal -> sötétebb lesz a forma).  Nagyon szép, míves rajzokat lehet ezzel a technikával csinálni, ám szükség van pár óra gyakorlásra, mire rááll a kezed a vonalakra, mire ráérzel, hogy mennyire kell nyomni vagy nem nyomni a ceruzát, illetve tudsz szép párhuzamos vonalakat húzni akár órákon át :)).

llyen egy vonalas árnyékolással és összemosás technikával elkészült rajz:

Vonalas árnyékolással és összemosás technikával készült boros pohár

 

Még két gondolat ehhez: ezt lehet nagyon szigorúan csak egy rétegben csinálni, ekkor ha nem lett jó, akkor sajnos csak egy javítási lehetőséged van: kiradírozod és elkezded elölről.  Van egy megengedőbb változata is: a keresztvonalkázásos technika, amikor több rétegben alakítod ki a tónusokat is, finomabban tudod változtatni menet közben a rajzodat és a tónusátmenetek is szebbek lehetnek így.

A második gondolat pedig, hogy mire jó? Többek között például arra, hogy egy rajzon belül el tudod különíteni a különböző felületeket, anyagokat egymástól, ha különböző árnyékolástechnikákat használsz. Pl. egy portrénál az arcot megrajzolod satírozással és összemosással, amivel a bőrtónusátmeneteket gyönyörűen lehet ábrázolni, a ruháját-kalapját, sálját-kendőjét pedig vonalkázással rajzolod, visszaadva a ruha szövetének  textúráját.

Az alaptechnikákon túl még sok izgalmas „kiegészítő” mód van arra, hogy változatosabbá tegyük a rajzainkat, vagy egyszerűen csak felgyorsítsuk az alkotó folyamatot. Nézzünk most kettőt ezek közül.


Frottázs technika

Ennek lényege, hogy a rajzpapír alá teszünk egy olyan anyagot, amelynek a felületi mintázata pont olyan, amilyet a rajzunkban szeretnénk látni. Majd a ceruzával, többnyire az oldalával átsatírozzuk a papírt, így megjelenik az alátett tárgy mintája. Lehet, hogy gyerekkorodban már csináltál ilyet, amikor egy pénzdarabot tettünk a papír alá, és azt satíroztuk rá a lapra. Na ez pont ugyanaz a technika!

Elmondva ez egyszerű, de nagyon ajánlom, hogy kísérletezz, gyakorolj mielőtt egy komolyabb rajzban használod ezt a technikát. Az eredmény biztosan jó lesz, de itt is rá kell „érezni” a mgfelelő mozdulatokra. Egy gyors tipp segítségképpen: nagyon vastag lapon át nem működik!

Lássunk megint néhány példát. Ezekben a rajzokban a fából készült lapoknak, deszkáknak a felületét készítették el klubosaink, kb. tizedannyi idő alatt, mintha minden erezetét a falécnek egyesével megrajzolták volna :).

A fa erezetének a kialakítása frottázs technikával készült!

A fa erezetének a kialakítása frottázs technikával készültFából készült asztallap frottázs technikával
Ablak zsalu frottázs technikávalFából készült asztallap frottázs technikával

Bevésés technika

Egy éles tárggyal  ( óraszíjcsat, villa hegye, vajaskés éle, szerszámok vége – imbuszkulcs pl. jól működik -, olló, ecset vége stb.) erősen rányomva vonalakat húzunk a papíron vagy pontokat szúrunk bele. Ekkor egy vályú, völgy keletkezik a papír felszínén. Amikor tónusozod, főleg ha a satírozás technikát használod, a bevésett nyom fehéren marad, nem fogja be a grafit. Ezek a fehér vonalak szinte világítanak a rajzon, ilyen éles vékony vonalakat más technikával jóval nehezebb vagy szinte lehetetlen megcsinálni.

Jól látszik a bevésés nyoma a papíron!

Bevésés technikája

 

Mire jó?

Hű, ezt hirtelen felsorolni is nehéz. :o)  Nagyszerűen használható minden tájkép rajzon vagy csendéleteken, ahol növényzet van. Pl. fűszálakat lehet gyorsan egyszerűen felvinni, falevelek erezetét vagy fatörzs mintázatot vagy bármilyen fából készült tárgynál szintén a fa mintázatot megjeleníteni.

Kíválóan alkalmas az „ódon, régies” hatás eléréséhez. Próbáld ki akár egy egyszerű könyv lerajzolásakor: ha a fedelét bevésed, bekarcolod, egyből 100 évet öregítettél a korán. Vagy bármilyen más tárgyon: fémkupán, bádogláboson, régi pipán, kovácsoltvas kilincsen.

Használhatod a háttereknél is. Gyakran van olyan helyzet, hogy a rajzodnak a hátterét neked kell „kitalálnod”, akár fotóról rajzolsz, akár élőből:  mert túl bonyolult, mert túl egyszerű vagy egyszerűen nem illik a témához. Egy homogén hátteret nagyon fel lehet dobni pár bevésett vonallal, akár mintákat is rajzolhatsz így!

Itt is mutatunk néhány ízelítőt  bevéséssel készült rajzokból.

Bevésés technikájával készült ablak zsalu rajzaBevésés technikájának alkalmazása

 

Reméljük tetszett a cikk és kaptál némi inspirációt a következő rajzodhoz!

Ha bátortalan vagy és azt sem tudod hogyan állj neki,

gyere el hozzánk egy kezdőknek szóló alap rajztanfolyamra

vagy

tanulj otthonról online rajztanfolyamaink

segítségével!