Kell-e rajzolni tanítani a gyerekeket?

Gyakran merül fel a kérdés, hogy tanítsuk-e rajzolni a gyerekeket? Nem öljük-e meg vele a gyermeki kreativitást?  

Mi azt gondoljuk, hogy a legfontosabb, hogy megszerettessük a gyerekekkel a rajzolást! Mert fontos, hogy: 

  • Megtapasztalják a rajzolás közben átélt örömöt 

"... s olyan boldogság tölti el, miközben rajzol!  :) De látszott is rajta. A tányér már az asztalon volt, de őt nem érdekelte semmi, még mindig csak rajzolt és rajzolt. Amikor már mindenki evett, ő még akkor is rajzolt s mondta, "csak egy pár vonalat rajzolok s mindjárt- mindjárt eszek, csak még egy pillanat .... s még egy pillanat .... :))))... Üdvözlettel!" 

Guzsik Balázs és fia, Álmos (Nagymaros) 

  • Megtapasztalják a kész rajz felett a sikerélményt

"...Gondoltam elmesélem, hogy ennél jobbat nem tehettetek volna velünk, Marci reggel 9 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal rajzol. Önjáró módon ki-be kapcsolja magának a filmet, totál pörög, ugrál a sikerélménytől, nagyon édes!" 

Fárbás Renáta (Budapest) 

Mert mindezek növelik az önbizalmukat, az önértékelésüket, a saját magukról alkotott képüket. Ez az önmagukról kialakított belső kép határozza meg, hogy akár gyerekként, akár felnőttként milyen célokat tűznek ki maguk elé, azt hogyan érik el, hajlandóak-e tenni vagy „nekem ez úgysem sikerül...” hozzáállással, inkább kihátrálnak a feladatból. 

Ha tudsz olyan hobbit adni gyermekednek, amit szenvedéllyel és sikerélménnyel tud csinálni, legyen ez akár a rajz, a tánc, a sport vagy bármi, akkor felnőttként is boldogabb életet élhet. 

Nézzük, akkor az örömön és a sikerélményen kívül, mit mindent adhat még a rajzolás gyermekednek?

  • Fejleszti a finom motorikus képességeket
  • Fejleszti a kreativitást
  • Fejleszti a koncentrációs képességet
  • Lehetőséget biztosít az érzelmek ki és megélésére 

Visszatérve az eredeti kérdésre, hogy tanítsuk e a gyerekeket rajzolni? Szerintünk igen, hiszen a tanulás által megjön a sikerélmény és így könnyen megszeretik a gyerekek a rajzolást! 

A tánctanulásnál is megmutatják a lépéseket, a focinál is megtanítják a játékszabályokat. Miért lenne épp a rajzolás kivétel? Nézd meg ezeket az előtte-utána képeket és magad is meggyőződhetsz, hogy a gyerekek csodákra képesek!

Ha még többet szeretnél tudni, akkor számos TV és rádió riportban beszélünk a gyerekek rajztanításának a lehetőségeiről, sőt gyerekek is megszólalnak és elmondják véleményüket a tanultakról! 

Katt ide és nézd meg, hallgasd meg a riportokat!>>>


Milyen szempontok alapján érdemes értékelni a gyerekek rajzát? 

A szép, a csúnya, a jó, a rossz, az 5-ös, 4-es, 3-as relatív fogalmak. Mihez képest? Kihez képest? Kinek a szempontjából? 

A rajztáborban felső tagozatos gyerekek vesznek részt, 10-től 14 éves korig. Éppen ezért soha nem hasonlítjuk össze egymással a rajzokat, mert adott esetben teljesen másképp rajzol egy 10 éves fiú és egy 14 éves nagylány. A mindennapos mini kiállításokon, ami az aznapi fő munkából kerül megrendezésre, mindig azt nézzük melyik részt sikerült a legjobban megcsinálni, mi a legkiemelkedőbb az aznapi rajzban. Így a gyerekek egymástól is tanulnak, mert megnézzük mit érdemes beépíteni a másik rajzából a sajátjukba. 

A legvégén pedig kizárólag azt nézzük meg, hogy önmagukhoz képest mennyit fejlődtek a gyerekek, összehasonlítva az 1. napi rajzot a legutolsó munkával. Nagyon gyakran történik meg az, hogy ha összehasonlítanánk egymással a végeredményeket, akkor egy adott rajz gyengébbnek minősülne a többi rajzhoz képest! Ha viszont önmagához képest hasonlítjuk az első és utolsó napi rajzot, akkor az derül ki, hogy a legnagyobb fejlődést érte el az illető.

Nagyon szépen köszönjük, a fiúk nagyon jól érezték magukat, s sokat tanultak. A család nem is hitte, hogy ők rajzolták némelyik rajzot:o) Néhány év múlva küldjük a húgaikat.  

Köszönettel, F. Zsuzsa

A rajztanfolyamainkon nincs osztályzat, nincs másikkal való összehasonlítás! Kizárólag az önmagunkhoz mért fejlődést nézzük!


Rajzolni tanulsz meg vagy valami egészen más történik? 

Ahhoz, hogy valósághű rajzokat tudjál készíteni mindössze 3 dolog szükséges: 

1.       Kézügyesség! 

A jó hír az, hogy mindössze annyi kézügyességre van szükséged, hogy tudjál írottan írni. Képes legyél kanyarítani a betűket. Ennél finomabb mozdulatokra nem lesz szükséged a rajzolás során sem. 

2.       Figyelem! 

Tudd, hogy mit kell nézni, mire kell figyelni rajzolás közben. A rajztanfolyamon megtanulod a vonal  megfigyelés, a tér megfigyelés és a tónus megfigyelés szempontjait és szabályait. Megtanulod, hogy minek kell a fejedben megtörténni ahhoz, hogy a rajzaid a valóság tükörképei legyenek. 

3.       Koncentráció! 

Képesnek kell lenni arra, hogy tudjál legalább 20 percet egyhuzamban ugyanarra a dologra koncentrálni. A koncentráció mértékét folyamatosan fejlesztjük a tanfolyam során. Rövid 5 perces feladatokkal kezdünk és a végére elérünk akár a 45 perces hosszan tartó figyelem és koncentráció állapotába. 

A bal oldali képek az első napon a jobb oldali képek a rajztanfolyam utolsó napján készültek!


Láthatod tehát, hogy a jobb agyféltekés rajztanfolyamon főként figyelmet és koncentrációt tanulnak a gyerekek!

Az alapok elsajátítás után jöhetnek csak a különböző rajztechnikák! 

Mivel ez a folyamatos figyelem és koncentráció egyaránt fárasztó gyerekeknek és felnőtteknek is, a gyerektáborokban a rajzolás mellé beiktatunk 1 óra alternatív mozgásgyakorlatokat is, amik a két agyfélteke összehangolásában >>> van a segítségükre. 

10 éves kor felett ajánljuk az élő rajztanfolyamokat>>>

1-10 éves kor között pedig az online tananyagokat, mert ők még nem bírnak napi 5-6 órát rajzolással tölteni>>>

 


Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!

Tantermi tanfolyamok>

Online tananyagok minden korosztálynak>

Rajzkönyvek felnőtteknek és gyerekeknek>

Valdor Art "Alkoss Szabadon" Mentor program>

, full_html
 
, településről erre a tanfolyamra jelentkezett: