Kell-e rajzolni tanítani a gyerekeket?
Gyakran merül fel a kérdés, hogy tanítsuk-e rajzolni a gyerekeket? Nem öljük-e meg vele a gyermeki kreativitást?
Mi azt gondoljuk, hogy a legfontosabb, hogy megszerettessük a gyerekekkel a rajzolást! Mert fontos, hogy:
- Megtapasztalják a rajzolás közben átélt örömöt
"... s olyan boldogság tölti el, miközben rajzol! :) De látszott is rajta. A tányér már az asztalon volt, de őt nem érdekelte semmi, még mindig csak rajzolt és rajzolt. Amikor már mindenki evett, ő még akkor is rajzolt s mondta, "csak egy pár vonalat rajzolok s mindjárt- mindjárt eszek, csak még egy pillanat .... s még egy pillanat .... :))))... Üdvözlettel!"
Guzsik Balázs és fia, Álmos (Nagymaros)
- Megtapasztalják a kész rajz felett a sikerélményt
"...Gondoltam elmesélem, hogy ennél jobbat nem tehettetek volna velünk, Marci reggel 9 óta kisebb-nagyobb megszakításokkal rajzol. Önjáró módon ki-be kapcsolja magának a filmet, totál pörög, ugrál a sikerélménytől, nagyon édes!"
Fárbás Renáta (Budapest)
Mert mindezek növelik az önbizalmukat, az önértékelésüket, a saját magukról alkotott képüket. Ez az önmagukról kialakított belső kép határozza meg, hogy akár gyerekként, akár felnőttként milyen célokat tűznek ki maguk elé, azt hogyan érik el, hajlandóak-e tenni vagy „nekem ez úgysem sikerül...” hozzáállással, inkább kihátrálnak a feladatból.
Ha tudsz olyan hobbit adni gyermekednek, amit szenvedéllyel és sikerélménnyel tud csinálni, legyen ez akár a rajz, a tánc, a sport vagy bármi, akkor felnőttként is boldogabb életet élhet.
Nézzük, akkor az örömön és a sikerélményen kívül, mit mindent adhat még a rajzolás gyermekednek?
- Fejleszti a finom motorikus képességeket
- Fejleszti a kreativitást
- Fejleszti a koncentrációs képességet
- Lehetőséget biztosít az érzelmek ki és megélésére
Visszatérve az eredeti kérdésre, hogy tanítsuk e a gyerekeket rajzolni? Szerintünk igen, hiszen a tanulás által megjön a sikerélmény és így könnyen megszeretik a gyerekek a rajzolást!
A tánctanulásnál is megmutatják a lépéseket, a focinál is megtanítják a játékszabályokat. Miért lenne épp a rajzolás kivétel? Nézd meg ezeket az előtte-utána képeket és magad is meggyőződhetsz, hogy a gyerekek csodákra képesek!
Ha még többet szeretnél tudni, akkor számos TV és rádió riportban beszélünk a gyerekek rajztanításának a lehetőségeiről, sőt gyerekek is megszólalnak és elmondják véleményüket a tanultakról!
Katt ide és nézd meg, hallgasd meg a riportokat!>>>
Milyen szempontok alapján érdemes értékelni a gyerekek rajzát?
A szép, a csúnya, a jó, a rossz, az 5-ös, 4-es, 3-as relatív fogalmak. Mihez képest? Kihez képest? Kinek a szempontjából?
A rajztáborban felső tagozatos gyerekek vesznek részt, 10-től 14 éves korig. Éppen ezért soha nem hasonlítjuk össze egymással a rajzokat, mert adott esetben teljesen másképp rajzol egy 10 éves fiú és egy 14 éves nagylány. A mindennapos mini kiállításokon, ami az aznapi fő munkából kerül megrendezésre, mindig azt nézzük melyik részt sikerült a legjobban megcsinálni, mi a legkiemelkedőbb az aznapi rajzban. Így a gyerekek egymástól is tanulnak, mert megnézzük mit érdemes beépíteni a másik rajzából a sajátjukba.
A legvégén pedig kizárólag azt nézzük meg, hogy önmagukhoz képest mennyit fejlődtek a gyerekek, összehasonlítva az 1. napi rajzot a legutolsó munkával. Nagyon gyakran történik meg az, hogy ha összehasonlítanánk egymással a végeredményeket, akkor egy adott rajz gyengébbnek minősülne a többi rajzhoz képest! Ha viszont önmagához képest hasonlítjuk az első és utolsó napi rajzot, akkor az derül ki, hogy a legnagyobb fejlődést érte el az illető.
Nagyon szépen köszönjük, a fiúk nagyon jól érezték magukat, s sokat tanultak. A család nem is hitte, hogy ők rajzolták némelyik rajzot:o) Néhány év múlva küldjük a húgaikat.
Köszönettel, F. Zsuzsa
A rajztanfolyamainkon nincs osztályzat, nincs másikkal való összehasonlítás! Kizárólag az önmagunkhoz mért fejlődést nézzük!
Rajzolni tanulsz meg vagy valami egészen más történik?
Ahhoz, hogy valósághű rajzokat tudjál készíteni mindössze 3 dolog szükséges:
1. Kézügyesség!
A jó hír az, hogy mindössze annyi kézügyességre van szükséged, hogy tudjál írottan írni. Képes legyél kanyarítani a betűket. Ennél finomabb mozdulatokra nem lesz szükséged a rajzolás során sem.
2. Figyelem!
Tudd, hogy mit kell nézni, mire kell figyelni rajzolás közben. A rajztanfolyamon megtanulod a vonal megfigyelés, a tér megfigyelés és a tónus megfigyelés szempontjait és szabályait. Megtanulod, hogy minek kell a fejedben megtörténni ahhoz, hogy a rajzaid a valóság tükörképei legyenek.
3. Koncentráció!
Képesnek kell lenni arra, hogy tudjál legalább 20 percet egyhuzamban ugyanarra a dologra koncentrálni. A koncentráció mértékét folyamatosan fejlesztjük a tanfolyam során. Rövid 5 perces feladatokkal kezdünk és a végére elérünk akár a 45 perces hosszan tartó figyelem és koncentráció állapotába.
A bal oldali képek az első napon a jobb oldali képek a rajztanfolyam utolsó napján készültek!
Láthatod tehát, hogy a jobb agyféltekés rajztanfolyamon főként figyelmet és koncentrációt tanulnak a gyerekek!
Az alapok elsajátítás után jöhetnek csak a különböző rajztechnikák!
Mivel ez a folyamatos figyelem és koncentráció egyaránt fárasztó gyerekeknek és felnőtteknek is, a gyerektáborokban a rajzolás mellé beiktatunk 1 óra alternatív mozgásgyakorlatokat is, amik a két agyfélteke összehangolásában >>> van a segítségükre.
10 éves kor felett ajánljuk az élő rajztanfolyamokat>>>
Nézd meg, hogyan tanulhatsz tőlünk!